728 x 90

آموزش و پرورش، آئینه چپاول و غارت حکومتی

اخاذی از  والدین به عنوان شهریه
اخاذی از والدین به عنوان شهریه

مهرماه هر سال میلیونها دانش‌آموز در سراسر میهن عزیزمان ایران با شور و شوق کودکانه عازم مدرسه‌ها می‌شوند. امسال اما بسیاری از خانواده‌ها با چشمانی پر از حسرت، صرفاً به‌دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های تحصیلی، کودکانشان را ناچار به ترک‌تحصیل و راهی کوچه و خیابان برای کار کرده‌اند.

هزینه‌های هنگفت تحصیل و فقر مالی خانواده‌ها و تاریک بودن آینده این کودکان بعد از خاتمه تحصیلاتشان، آن زمان که با سیاست‌های ضدمیهنی رژیم آخوندی تلاقی پیدا می‌کند، دانش آموزان و خانوادها را مجبور می‌نماید تا تأمین مایحتاج خانه و کسب درآمد در سنین پایین را به پرداخت هزینه گزاف تحصیلی و گرفتن مدرک و پیوستن به خیل بیکاران ترجیح دهند.

در نتیجه این فرآیند ضدملی و ضدانسانی حاکمیت تبهکار آخوندی در شرایط کنونی بسیاری از دانش‌آموزان مدرسه و درس را رها کرده و به خیل انبوه بیسوادان و کم‌سوادان کشور اضافه می‌شوند تا آنجا که تعداد بیسوادان بالغ بر ۱۰میلیون و تعداد کم‌سوادان حدود ۱۵میلیون نفر شمارش شده است.

خبرگزاری حکومتی ایلنا ۳۰شهریور ۹۷ تحت عنوان «به‌زودی دانش‌آموزان زیادی ترک‌تحصیل خواهند کرد» دورنمای تیره و تار و اوضاع فاجعه‌بار کنونی دانش‌آموزان میهن را این‌گونه به تصویر می‌کشد: «به‌نظر می‌رسد اگر اوضاع به همین شکل ادامه داشته باشد، آمار ترک‌تحصیل و به‌طور خاص، ترک‌تحصیل دختران بالا خواهد رفت؛ خانوارهای کم‌درآمد به‌خصوص در مناطق محروم و کمتر برخوردار در شرایط فعلی ترجیح می‌دهند فقط «زنده» بمانند؛ لاجرم بین گرسنه نماندن و تحصیل یکی را انتخاب می‌کنند و طبیعی‌ است که انتخاب‌شان از گرسنگی نمردن است. از یک طرف هزینه‌های زندگی و به‌تبع آن تحصیل چند برابر شده و از طرف دیگر، آموزش رایگان مدتهاست که به تاریخ پیوسته؛ در این شرایط کمتر خانواده کم‌درآمدی حاضر می‌شود برای تحصیل فرزندانش، مخصوصاً فرزندانِ دختر هزینه کند... در شرایطی هستیم که ماه‌هاست آژیر قرمز به‌صدا درآمده است؛ در این اوضاع که عقب‌ماندگی مزد از هزینه‌ها بیش از ۷۰درصد است، نه تنها باید آموزش برای همه طبقات رایگان باشد بلکه باید به دانش‌آموزانِ متعلق به طبقات فرودست، یارانه خرید لوازم‌التحریر و ابزارهای کمک‌آموزشی هم بدهند؛ در غیر این‌صورت در آینده‌ای نه چندان دور با نرخ بالای کم‌سوادی یا بی‌سوادی مواجه خواهیم شد».

صرف‌نظر از فقر فزاینده خانمان‌سوزی که ارمغان ۴دهه حاکمیت آخوندهای تبهکار بر میهن اسیرمان می‌باشد کمبود فضای آموزشی، کمبود معلم، کلاس‌های درس نا‌امن، عدم وجود امکانات آموزشی ساده و... که به‌دلیل کاهش بودجه آموزش و پرورش هر سال از سال قبل بیشتر هم می‌شود از جمله دلایل مهم دیگری به‌شمار می‌آیند که روند تصاعدی ترک‌تحصیل زودرس دانش‌آموزان را هر چه بیشتر سرعت می‌بخشد. کافی است در این رابطه خاطرنشان کنیم بودجه سال جاری آموزش و پرورش از ۱۶درصد به ۹درصد کاهش یافته است.

سایت حکومتی اقتصاد نیوز ۲۴خرداد ۹۶ تحت عنوان «ترک‌تحصیل دانش‌آموز در ایران آمار تکان‌دهنده‌ای دارد» به‌نقل از یکی از مهره‌های حکومتی می‌نویسد: «از هر ۴دانش‌آموز در ایران یک نفر ترک‌تحصیل می‌کند و علت آن نیز عمدتاً کمبود امکانات آموزشی است... در جایی که هر لحظه امکان دارد مدرسه آوار شود خیلی نمی‌توان حرف از آموزش زد و اکنون از آموزش حرف‌زدن کمی سخت است».

نگاهی گذرا و اجمالی به انبوه اعترافات رسانه‌های حکومتی حکایت از بحرانی عمیق در تمامیت سیستم آموزش و پرورش رژیم در شروع سال تحصیلی جدید دارد که مراجعه به آنها ابعاد فزاینده این موضوع را بهتر و بیشتر روشن می‌کند.

 

گرانی و افزایش باورنکردنی قیمت لوازم‌التحریر

در آستانه بازگشایی مدارس، افزایش قیمت صددرصدی لوازم‌التحریر و هر چیز دیگری که به اول مهر مربوط می‌شود خانواده‌ها را تحت فشار تازه‌یی از گرانی و کمبود کالاهای مورد نیازشان قرار داده است. افزایش قیمت نوشت‌افزار آن هم در حالی که بسیاری از خانواده‌ها و به‌ویژه اقشار ضربه‌پذیر که با بیکاری، فقر و فلاکت روزگار خود را در حاکمیت غارتگر آخوندی طی می‌کنند رنج مضاعفی است که تمامی خانواده‌های دانش‌آموزان را در بیم و هراس فرو برده است چرا که تهیه ابتدایی‌ترین وسایل و لوازم‌التحریر برای کودکان و نوجوانان خود ناممکن می‌بینند.

ارگان تروریستی قدس ۲۳شهریور ۹۷ تحت عنوان گرانی لوازم‌التحریر و دستان خالی مردم این چنین اعتراف می‌کند: «قیمت لوازم‌التحریر امسال ۱۰۰درصد افزایش یافته و کالای ایرانی نیز پیدا نمی‌شود... خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای خرید مراجعه می‌کنند اما در نهایت به‌خاطر گرانی‌ها با چشمان گریان فروشگاه را ترک می‌کنند».

خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس ۱۷شهریور ۹۷ تحت عنوان افزایش قیمت لوازم‌التحریر ضمن اعتراف به این‌که ۶۰درصد نوشت‌افزار وارداتی است و بخش بزرگی از لوازم‌التحریر وارداتی چینی است به‌نقل از یک کارگزار رژیم می‌نویسد: «با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت نوشت‌افزار نسبت به سال گذشته ۶۰ تا ۷۰درصد افزایش یافته است».

افزایش هزینه لوازم‌التحریر در کنار سایر هزینه‌های آموزشی مانند لباس فرم، کیف و کفش و شهریه مدارس دولتی و خصوصی والدین دانش‌آموزان اقشار محروم را تا آنجا تحت فشار قرار داده است که بین ۳۰ تا ۶۰درصد حقوق خود را برای خرید حداقل‌های تحصیلی فرزندانشان باید هزینه کنند.

خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۸شهریور ۹۷ تحت عنوان «پارتی‌بازی برای مدیران، هزینه برای خانواده‌ها» وجه دیگری از فساد در مدارس رژیم را برملا کرده و می‌نویسد: «یکی از هزینه‌های اصلی فصل آغازین مدارس برای خانواده‌ها تهیه لباس فرم است که مسیر اشتباهی را طی و هزینه‌های گزافی را بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند... در سال‌های اخیر روپوش‌های دوخته‌‌شده و آماده تا حدودی کنار گذاشته‌ شده و مدارس هر کدام بنا بر سلیقه شخصی مدیران یک لباس فرم خاص را برای دانش‌آموزان می‌برند و می‌دوزند؛ دوخت و دوزی که هزینه‌های قابل‌توجهی را برای خانواده‌ها به‌همراه دارد حجم قابل‌توجهی از سفارش‌های دوخت لباس فرم مدارس به خیاطی‌های بدون مجوز ارائه می‌شود و این موضوع به‌دلیل ارتباطات مدیران مدارس صورت می‌گیرد».

 

مدارس دولتی و اخاذی مستقیم از مردم

در حالی که بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی همین رژیم، دولت موظف است آموزش و پرورش رایگان را تا پایان دوره دبیرستان برای تمامی شهروندان تأمین کند اما باندهای غارتگر حکومت آخوندی تحت عناوین مختلف به اخاذی از والدین دانش‌آموزان پرداخته و آنها را مجبور به پرداخت شهریه می‌نمایند.

خبرگزاری حکومتی ایلنا ۳۱شهریور ۹۷ تحت عنوان«مشارکتهای مردمی یا اجباری خانواده‌های کارگری به مدارس» به وجه غارتگرانه آموزش و پرورش رژیم این‌گونه اعتراف می‌کند: «هزینه‌هایی که مدارس دولتی به اسم مشارکت از خانواده‌ها می‌گیرند برای کارگران بسیار سنگین است، آن هم در شرایطی که باقی هزینه‌های زندگی سر به فلک کشیده، ولی چرا اصل ۳۰ قانون اساسی حتی در این شرایط ناگوار اقتصادی اجرایی نمی‌شود»؟!

در یک نمونه دیگر سایت حکومتی شفقنا ۱۹مرداد ۱۳۹۷ تحت عنوان «آیا مدارس و آموزش و پرورش در فساد سهیم‌اند؟» پرده دیگری از غارتگری آموزش و پرورش رژیم را این‌گونه برملا نموده است: «چند سالی می‌شود که گرفتن شهریه در برخی مدارس دولتی برای اغلب خانواده‌ها مشکل‌ساز شده است. این موضوع برخی از کودکان را به‌دلیل نداشتن پشتوانه‌ٔ مالی برای پرداخت این هزینه‌‌‌ها، مجبور به ترک‌تحصیل کرده است».

بر پایه اعترافات این سایت حکومتی مبلغ درخواستی مدارس دولتی تهران از دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی مختلف از ۲۰۰هزار تا یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان متفاوت می‌باشد. این سایت حکومتی به‌عنوان نمونه به صحبت مادر محروم یکی از دانش‌آموزان استناد نموده و اضافه می‌کند: «پول نداشتیم، برای همین شهریه را قسط‌بندی کردند، همسرم یک کارگر ساده است که کل حقوق ما ۸۰۰هزار تومان است و ۳۵۰هزار تومان شهریه برای خانواده‌ٔ من زیاد است ولی باید بدهم».

سایت حکومتی موسوم به فردا ۵تیر ۹۷ تحت عنوان « شهریه مدارس دولتی ۲۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان» وجه دیگری از این اخاذی حکومتی را برملا کرده و می‌نویسد: «اغلب خانواده‌ها نگران ثبت‌نام فرزندانشان هستند و مدارس به آنها می‌گویند ممکن است ظرفیت مدرسه تکمیل شود بنابراین چاره‌ای ندارند که به روش‌های دیگر متوسل شوند و با پرداخت ۲۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان به بنگاهها کد رهگیری دریافت کنند تا فرزندشان در مدرسه محدوده زندگیشان که حق طبیعی آنهاست بدون طی این مشکلات، تحصیل کنند».

ناگفته نماند که حاکمیت غارت و چپاول آخوندی سالیان طولانی است که برای جبران کمبود بودجه، اخاذی مستقیم و بی‌پرده بخشی از مدارس را رسماً تحت عنوان مدارس غیردولتی در دستورکار خود قرار داده است.

در این باره روزنامه همشهری ۳تیر ۹۷ نیز تحت عنوان «دور باطل شهریه‌های میلیونی مدارس» به ابعاد نجومی اخاذی ارگانهای رژیم آخوندی از مردم این‌گونه اعتراف می‌کند: «امسال هم مثل سال‌های گذشته، از گوشه و کنار شهرها خبر دریافت شهریه‌های کلان از سوی مدارس غیردولتی به گوش می‌رسد، شهریه‌هایی که از نرخ مصوب بسیار بیشتر است و از هیچ الگویی تبعیت نمی‌کند. شهریه‌هایی که از هزینه تحصیل دکترا در دانشگاههای خصوصی هم بیشتر می‌شود. به‌طور مثال شهریه تمام‌شده پیش‌دانشگاهی یکی از مدارس متوسطه دوم در تهران ۳۰میلیون و شهریه پایه سوم متوسطه مدرسه‌ای در آذربایجان شرقی ۲۲میلیون تومان، بدون هزینه سرویس مدرسه و غذا اعلام شده است».

در یک نمونه دیگر خبرگزاری فارس ارگان سپاه پاسداران رژیم ۷خرداد ۹۷ تحت عنوان شهریه نجومی ۲۵میلیون تومانی برای اول دبستان به‌نقل از مادر یکی از دانش‌آموزان این‌گونه اعتراف می‌نماید: «من فرزندم در پایه اول دبستان در منطقه ۱ درس می‌خواند و برای شهریه آن ۲۵میلیون تومان پرداخت کردیم البته این غیر از حواشی و برنامه‌های جداگانه بود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/890a276b-99e2-4e97-998e-87d1cf3bbe22"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات