728 x 90

اجلاس مؤسسه هادسن در واشنگتن، افشای جزییاتی از روابط رژیم ایران و القاعده

بررسی روابط رژیم ایران با القاعده در مؤسسه فکری هادسن
بررسی روابط رژیم ایران با القاعده در مؤسسه فکری هادسن

روز دوشنبه ۱۹شهریور۹۷ به‌مناسبت هفدهمین سالگرد حملات ۱۱سپتامبر و آغاز جنگ علیه تروریسم، بنیاد فکری هادسن در پایتخت آمریکا میزبان نشستی بود که در آن مبارزه با اشکال مختلف تروریسم در افغانستان، عراق، سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه و شاخ آفریقا به بحث گذاشته شد..

شرکت‌ کنندگان در این نشست که با عنوان «جنگ علیه ایسم ها، در ۱۷سال گذشته و آینده» برگزار شد، به بازتابهای خروج آمریکا از سوریه و افغانستان که هم‌اکنون به پناهگاه‌ بنیادگرایان تبدیل شده پرداختند..

مایکل پریجنت، تحلیلگر ارشد امور خاورمیانه در بنیاد هادسن در این نشست گفت: «آمریکا باید برای رهبران کشورهای خاورمیانه‌روشن کند که در منطقه ماندنی است؛ در غیراین صورت آنها مجبور خواهند بود به حضور نیرویی مانند رژیم ایران تن بدهند.»

دولتهای آمریکا درک درستی از بنیادگرایی نداشتند

مایکل دوران، یکی دیگر از تحلیلگران ارشد امور خاورمیانه در بنیاد هادسن گفت: دولتهای آمریکا از بوش و اوباما گرفته تا ترامپ، تعریف درستی برای مقابله با افراط‌گرایی ندارند.

به گفته او این دولتها همگی خواهان تضعیف و نابودی تروریست‌ها هستند. آنها رسیدگی به تهدیدهای افراط‌گرایی اهل سنت را در محاسبه‌های خود دیدند اما افراط‌گرایی وابسته به رژیم ایران، فراموش شده یا به آن اهمیت داده نشده است.

ارتباطات رژیم ایران و القاعده

در همین نشست، توماس جاسلین، تحلیلگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت « القاعده هنوز در افغانستان و پاکستان فعال است. او گفت: «آنها حتی بیشتر از قبل از ۱۱سپتامبر در حال گسترش پایگاه‌های خود هستند.

و در رابطه با روابط میان رژیم ولایت فقیه حاکم بر ایران و گروه‌های تروریستی خطرناک اضافه کرد: ایران هم‌چنان خط ارتباطی بین القاعده از افغانستان به سوریه و بقیه جهان را برقرار می‌کند.

این نشست به‌مناسبت سالگرد حملات ۱۱سپتامبر و آغاز نبرد آمریکا با تروریسم و بنیادگرایی برگزار شد.

 

افشای روابط پنهان رژیم ایران و القاعده

گفتنی است که طی سالیان گذشته مقاومت ایران به‌ویژه کمیسیون ضدتروریسم شورای ملی مقاومت ایران در اطلاعیه‌های متعدد خود از روابط پنهان و بعضاً آشکار میان رژیم ایران و گروه‌های تروریستی از جمله القاعده را افشا کرده است.

در سالهای ۲۰۰۱و ۲۰۰۲تعدادی از عناصر القاعده به ایران فرار کردند. به‌دنبال این فرار رژیم ایران با این شرط آنها را پذیرفت که به آمریکا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس ضربه بزنند. بر اساس اسناد افرادی مانند ابو حفص الموریتانی یکی از نزدیکان بن‌لادن در ارتباط نزدیک با رژیم ایران بوده است. دو تن از اعضای مصری القاعده به‌نامهای سیف العدل و ابو محمدالمصری به‌عنوان سران برجسته القاعده نیز در ایران زندگی کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه در یازده آبان ۹۶ نوشت: اطلاعات مرکزی آمریکا، نامه‌یی با دست خط اسامه بن‌لادن خطاب به خامنه‌ای را منتشر کرده که در آن از او درخواست می‌کند تا در حل مشکلات افراد خانواده‌اش دخالت کند. (خبرگزاری فرانسه ۱۱/آبان/۹۶)

مجله آتلانتیک چاپ آمریکا ۱۹آبان ۹۶ در گزارشی پیرامون روابط القاعده با رژیم آخوندی به‌عنوان بانکدار مرکزی تروریسم نوشت: رئیس شورای شریعت در سازمان القاعده از گذرگاه تفتان در بلوچستان ِ پاکستان وارد ایران شد و با قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس رژیم ایران دیدار کرد.

این مجله درباره چگونگی گسترش همکاری و رابطه القاعده و رژیم ایران می‌نویسد: سپاه قدس طی طرحی به فرماندهان القاعده پناهگاه امنی داد. در مرحله اول زنان و دختران اعضای القاعده و در ادامه صدها داوطلبی که به این تشکیلات پیوسته بودند به ایران آمدند. زنان در یک هتل مجلل در خیابان طالقانی در تهران اسکان داده شدند و افراد القاعده در هتل دیگری در همان خیابان مستقر شدند. مقامهای رژیم ایران به افراد القاعده مدارک جعلی برای سفر به‌عنوان پناهندگان عراقی دادند و به برخی از آنها نیز در سفر به کشورهای دیگر و استقرار در آن کمک کردند.

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/df83b065-7630-45d9-86c5-1d0e454ca397"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات