728 x 90

یک «اشتباه» خامنه‌ای که به افتضاح انجامید!

«اشتباه» خامنه‌ای و «افتضاح» نظام
«اشتباه» خامنه‌ای و «افتضاح» نظام

خامنه‌ای روز۲۲ مرداد۹۷ سخنرانی کرد که در دستگاه تبلیغاتی رژیم به چند صورت منعکس شد. او در قسمتی از اظهاراتش ضمن اشاره به مذاکره با آمریکا و برجام، جملات و عباراتی گفت که ابتدا بعضی رسانه‌های حکومتی آن را منتشر کردند، اما بعداً این جملات در تلویزیون رژیم که مشروح سخنرانی خامنه‌ای را پخش کرد و در متنی هم که دفتر او و سایر سایتهای مربوط به او انتشار دادند، حذف و سانسور شد.

این موضوع در جامعه و در فضای مجازی تبدیل به یک جنجال و یک مضحکه شد که حقیقت موضوع چه بوده و چرا این جمله سانسور شده؟

در متنی که بعضی رسانه‌های رژیم ابتدا از حرفهای ولی‌فقیه ارتجاع منتشر کردند، این عبارت به‌نقل از او دیده می‌شد: «در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌ شده هم عبور کردند».

اما بعداً تلویزیون رژیم آن را به این صورت پخش کرد: «چرا مذاکره کنیم؟ برجام نمونه‌ٔ واضح این است. تازه بنده سخت‌گیری می‌کردم -که البتّه همه‌ٔ خطوط قرمزی که ما معیّن کرده بودیم رعایت نشد- طرف مقابل این‌جوری رفتار کرد، این‌جوری عمل کرد...».

این سانسور آشکار موجب حرف و حدیثهای فراوانی هم در بین مردم و هم در بین نیروهای رژیم شد، تا آنجا که دفترش مجبور به موضعگیری شد و ضمن اعتراف به این‌که این موضوع «موجب ایجاد مناقشاتی در فضای مجازی شد» و «برخی حاضران دچار ابهام شدند»، جمله به‌اصطلاح صحیح را به این صورت منعکس کرد که او گفته است: «در قضیه‌ٔ برجام، بنده اشتباه کردم اجازه دادم که وزیر خارجه‌ٔ ما با آنها صحبت کند، ضرر کردیم.»

اما این جمله، هم با جمله‌ای که رسانه‌های رژیم ابتدا منعکس کردند، تفاوت دارد و هم با آنچه که در تلویزیون رژیم پخش شد متفاوت است، و بالاخره معلوم نمی‌شود که ولی‌فقیه واقعاً چه گفته و تنها بیانگر یک حقه‌بازی مضاعف است.

به این ترتیب معلوم شد که حرفهای خامنه‌ای برای انتشار بیرونی، کلی مورد حک و اصلاح قرار می‌گیرد و خیلی چیزها سانسور می‌شود.

اما مهمتر از آن این نکته است که اعتراف به اشتباه از طرف «امام خامنه‌ای»! که به نیروهای کودن رژیم القا می‌شود که مصون از خطا و اشتباه است، به‌خصوص در شرایط کنونی، خود اشتباهی بزرگ است.

این نکته را در اظهارات آخوند علم‌الهدی نماینده و امام جمعه او در نماز جمعهٔ ‌ دیروز مشهد که از موضعی دیگر درصدد رفع و رجوع اشتباه او بر‌آمد، با وضوح بیشتری می‌توان مشاهده کرد: «وقتی مقام معظم رهبری با این صراحت میگند که علی ای حال در همین مقدار هم که ما جلو رفتیم و اجازه دادیم اشتباه کردیم و بعد می‌فرمایند تازه‌ اینها به خطوط قرمز من عمل نکردند اگر به خطوط قرمز من عمل کرده بودند این‌قدر گرفتار نمی‌شدیم خب به خطوط قرمز رهبری عمل نکردید دیگه؛ دیدیم آقا ضربه‌اش را خوردیم».

روشن است که علم‌الهدی تلاش می‌کند با این حرفها آب ریخته «مقام معظم رهبری»! را جمع کند و وانمود کند که تا همین جا هم او بوده که توانسته از میزان خسارت برجام بکاهد. این گماشته ولایت امر مسلمین! در جای دیگری تلاش می‌کند روحانی را سپر بلای مقام عظما قرار دهد: «فرمودند رئیس‌جمهور هم اعتراف کرد که اگر محدودیتهای شما نبود ما امتیازات بیشتری می‌دادیم ».

واقعیت این است که اگر‌چه مقام ولایت!تلاش می‌کند از مسئولیت افتضاحات رژیم که اکنون به‌صورت بحرانهای متعدد دامنگیرش شده فرار کند، اما با این شعبده بازیهای مبتذل قابل رفع و رجوع نیست و تنها هراس او از عواقب سیاست‌ها و عملکرده‌هایش را بیشتر نمایان می‌کند.

ضمنا در جریان مذاکرات بارها آخوند حسن روحانی و مذاکره‌کنندگان از جمله جواد ظریف و عباس عراقچی گفتند مذاکرات تماماً زیر نظر رهبری! صورت گرفته است، و خودش نیز در جریان مذاکرات و پس از آن چندین بار از مذاکرات و مذاکره‌کنندگان که عناصر امین هستند دفاع کرد.

اما اکنون برخلاف این تصور که برجام گره‌گشای مشکلات و مصائب رژیم خواهد شد، به طناب داری برای آن تبدیل شده است، او مانند همیشه که خود را مصون از خطا می‌داند و تمامی اشکالات را به گردن دولتهای بخت برگشته‌اش می‌انداخت، این بار نیز تلاش می‌کند افتضاح شکست برجام را به گردن روحانی و مذاکره‌کنندگان بیندازند.

زیرا از نظر او این روحانی و مذاکره‌کنندگان بودند که خطوط قرمز را رعایت نکردند، در حالی که هنگام مذاکرات آنها مصر بودند که بر اساس خطوط قرمز خامنه‌ای عمل می‌کنند.

اگر آنها خطوط قرمز او را رعایت نمی‌کردند، معلوم نیست که چرا در همان زمان علی خامنه‌ای از این امر جلوگیری نکرد و مذاکرات را متوقف نکرد.

اما اکنون که فضیحت برجام عالمگیر شده است ذکر مصیبت می‌خواند که خطوط قرمزش رعایت نشده است.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1692c425-3c28-44aa-9c6d-ecbf46e94076"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات