728 x 90

افسارگسیختگی نرخ ارز و فروپاشی اقتصاد

قیمت دلار به ۱۲هزار تومان رسید!
قیمت دلار به ۱۲هزار تومان رسید!

روز هفتم مرداد ۹۷ با شروع کار رئیس‌کل جدید بانک مرکزی دولت روحانی، قیمت دلار از ۱۰هزار تومان گذشت و به فاصله یک ساعت به ۱۱۲۰۰تومان رسید و بعد از آن هم این سیر صعودی متوقف نشده و نرخ ارز دارد هم‌چنان بالاتر می‌رود. برخی ناظران گفته‌اند چه بسا تا ۲۰هزار تومان هم برسد.

دلار و سکه بار دیگر به بازار شوک وارد کردند

کیهان خامنه‌ای در روز ۸مرداد نوشته است: «قیمت دلار روز گذشته از ۱۰هزار تومان هم عبور کرد تا در همین یک‌سال اخیر ۱۷۰درصد رشد کرده باشد... سکه‌ای که سال پیش در همین زمان قیمتی در حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان داشت و حالا بیش از ۲۰۷درصد رشد کرده است»!

تلویزیون رژیم هم در روز ۷مرداد گزارش داد: «یکی از فعالان بازار می‌گوید در حالی که هیچ خرید و فروشی در بازار دلالی انجام نمی‌شود اما معلوم نیست چه کسی در بالا بردن لحظه‌ای قیمت ارز نقش ایفا می‌کند»؟

‌ در اولین واکنش، بازاریان و کسبه بازار ابزار و ماشین‌آلات در اصفهان مغازه‌های خود را بستند و دست به اعتصاب زدند.

نیروی انتظامی هم در تهران در وحشت از خیزش کسبه و بازاریان یکانهای سرکوبگرش را در اطراف بازار و مراکز فروش ارز مستقر کرد.

بانک مرکزی رژیم هم بلافاصله در وحشت از واکنش مردم به گرانی‌ها واکنش نشان داد و طبق معمول افسارگسیختگی نرخ ارز را ناشی از توطئه دشمنان عنوان کرد.

تلویزیون رژیم در بخش‌های خبری خود گفت: «بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌یی تحولات اخیر بازار ارز و طلا را عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان کشور و به‌منظور ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم برشمرد».

در این اطلاعیه بانک مرکزی رژیم به گفتاردرمانی متوسل شد؛ اما در اطلاعیه‌اش هم وعده موعد مبهم «روزهای آینده» را داد: «‌بانک مرکزی گفته اوضاع را زیر نظر دارد. و در روزهای آینده برنامه جدید مدیرکل بانک مرکزی اطلاع‌رسانی و عملیاتی می‌شود».

به‌رغم مهلت نامحدودی که بانک مرکزی برای خود قائل شده، اما ناظران و تحلیلگران بین‌المللی انفجار نرخ ارز را نشانه شکست قطعی رژیم ارزیابی کردند.

از جمله مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی اعلام کرد: سقوط ریال، شکست کامل جمهوری اسلامی است.

پیش از این رژیم امثال سلطان سکه را مسبب معرفی می‌کرد. اما خیلی زود در دعوای باندی اژه‌ای فاش کرد که سلطان سکه از طرف بانک مرکزی حمایت می‌شده و به توصیه بانک مرکزی هم او را آزاد کرده بودند.

آیا خود بانک مرکزی در تقویت دلالهای غیرقانونی دست دارد؟همان‌طور که پیش از این هم امثال بابک زنجانی را پرورانده بود؟

گرچه در باند روحانی تبلیغ کرده بودند که با رفتن سیف از بانک مرکزی و آمدن همتی، مهره جدید، اوضاع بهبود خواهد یافت. اما نفرات همسو با خود روحانی مثل زیباکلام اذعان کردند که «ابعاد بحران و ناکارآمدی اقتصادی آن‌قدر عمیق و گسترده است که اگر تمامی وزرای روحانی هم تغییر کنند و اگر به جای نوبخت و کرباسیان، اقتصاددانانی چون «کینز» و «ریکاردو» و «آدام اسمیت» مسئول تیم اقتصادی دولت شوند، چیزی عوض نمی‌شود».

پیش از این هم اقتصاددان‌های هر دو باند حاکم اذعان کرده بودند که عامل اصلی گرانی ارز در نظام خود دولتهای حاکم بوده و هستند. و حالا روحانی با چاپ حدود هزار و ۶۰۰هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه دست در جیب مردم کرده و در اثر تورم ناشی از نقدینگی اجناس به شکل سرسام‌آوری گران شده است.

 

چشم‌انداز این گرانی چیست؟ 

جهان صنعت روزنامه همسو با روحانی در روز ۷مرداد زیر عنوان «پرواز سکه تا بینهایت» نوشت: «چیزی به اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا علیه بازار اقتصادی‌مان هم باقی نمانده و به‌نظر می‌رسد باید خود را با جهش‌های عمده و بزرگ‌تری در قیمت‌های بازار آماده کنیم‌‌ اما دریغ از یک سیاست قابل‌اتخاذ دولتی که بتواند بازار را برای این جهش‌های پیش رو آماده کند».

روزنامه‌های حکومتی حتی آنها که با دولت همسو هستند تنها از بی‌برنامگی باند حسن روحانی نمی‌نویسند. از فروپاشی اقتصادی، از جدال مافیاهای ارزی برای چپاول سهم بیشتر و از تشدید حلقه محاصره اقتصادی از طرف آن دسته از کشورهای عربی که قبلاً اجازه می‌دادند رژیم در کشورشان گردش دلار داشته باشد و حالا دیگر نمی‌گذارند هم نوشته‌اند. در این میان یک چیز همه آنها را نگران و منقلب کرده است. آن هم انفجار خشم مردم در اثر فقر فزاینده ناشی از رکود آخوندساخته. روزنامه‌ حکومتی ابتکار روز ۸مرداد نسبت به واکنش «شهروندان ایرانی» که «در اندوه و خشم به‌سر می‌برند و می‌بینند درآمدشان چون برف در برابر آتش سوزان برپا شده از سوی دلار ذوب می‌شود و به آسمان می‌رود» هشدار داده است. به این ترتیب ناتوانی نظام در مهار بحران ارز که به‌صورت شوک‌آوری بر معیشت مردم از طریق تحمیل سونامی گرانی‌ها اثر گذاشته است از طرف تمامی باندها به‌مثابه ناقوس قیامی دیگر ارزیابی شده است. قیامی که رژیم در عمل نتوانسته و نمی‌تواند کوچکترین اقدام بازدارنده‌یی در قبال آن داشته باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5720b0f0-0d15-42af-b5e3-4f4bb389e74b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات