728 x 90

ايران در مهار تجارت غيرقانونی دلار با مشكل روبروست

بحران دلار  در ایران  رو به افزایش است
بحران دلار در ایران رو به افزایش است

با نزدیک‌تر شدن مرحله دوم تحریمها که قرار است طی آن صادرات نفتی رژیم ایران به صفر برسد و نیز تلاش آمریکا برای خارج کردن رژیم ایران از چرخه اقتصاد جهانی، بحرانهای اقتصادی ناشی از افزایش روزانه قیمت دلار به جدی‌ترین بحران رژیم حاکم بر ایران تبدیل شده است.

روزنامه وال استریت ژورنال در این رابطه مطلبی را با این عنوان منتشر کرد: ایران در مهار تجارت غیرقانونی دلار با مشکل روبه‌روست

وال استریت ژورنال ۶شهریور۹۷:

در حالیکه رژیم در تهران با فشار فزاینده ناشی از تحریم‌های تشدید شونده آمریکا و اقتصاد داخلی لرزان روبه‌روست، بازار سیاه دلار آمریکا حسابی گرم شده است...

خود روحانی نیز سه‌شنبه در مجلس با سؤالات [نمایندگان] روبه‌رو بود و اعضای مجلس رأی دادند که نسبت به کار روحانی در امر اقتصاد، از جمله افت ارزش ریال، متقاعد نشده‌اند...

کاهش ارزش ریال همچنین به ناآرامی اجتماعی دامن زده و هزینه سفر به خارج را افزایش داده و قیمت واردات را بیش از ۲برابر کرده و تورم را تشدید نموده است. این عاملی در شکل‌گیری تظاهرات‌های خودجوش در ماه‌های اخیر بوده است...

اخیراً تهران در تلاش برای منحرف کردن تجار از بازار سیاه، کنترل بازار ارز خارجی را شل کرده است. در ماه ژوئیه، یک بازار ارز ثانویه برای واردکنندگان و صادر کنندگان کوچک که خواهان تجارت به نرخ ارزهای بازار هستند، گشوده شد. در ماه اوت، مقامات، ممنوعیت تبادلات ارزی به نرخ غیررسمی را برداشتند.

کاهش درخواست دلار

اما هنوز برخی محدودیتها باقیست، از جمله محدودیت روی میزان اسکناس دلار که صراف‌ها می‌توانند به مشتریان خود بدهند و این‌که در تبادلات بزرگتر ارز، از بازار ثانویه که به‌لحاظ رسمی مجاز است هنوز باقیست. این امر بخشی از تجارت را زیرمینی باقی گذاشته، هر چند که یک نفر که دست در صنایع دارد می‌گوید که تبادلات دلار در بازار سیاه در هفته‌های اخیر صرفاً به این دلیل کاهش پیدا کرده که قیمت بسیار بالای آن تأثیر خود را روی تقاضا برای این ارز گذاشته است.

اقدامات بیشتر آمریکا

۱۶سناتور ایالات متحده در یک نامه مشترک به وزیر خزانه‌داری آمریکا، خواهان شتاب‌ دادن به اخراج حکومت آخوندی از شبکه بانکی سوئیفت شدند.

مقامات ارشد دولت آمریکا و رهبران کنگره بر بانکهای جهانی فشار آورده‌اند از جمله آنهایی که در آمریکا قرار دارند تا که دسترسی مالی جهانی رژیم ایران را به‌ویژه از طریق سوئیفت قطع کنند سوئیفت تأمین کننده اصلی تبادلات مالی و اطلاعات بانکی سراسر جهان است.

هیاتی از ۱۶قانونگذار جمهوریخواه روز پنجشنبه از سوئیفت خواستند تا به فوریت دسترسی ایران را قطع کند یا که با ضربه شدید تحریمهای جدید آمریکا مواجه شود که ممکن است هم نهادهای مالی آمریکایی و هم اروپایی را که از اعمال این اقدامات خودداری کنند زیر ضرب ببرد.

قانونگذاران جمهوری خواه به استیون منوچین وزیر خزانه‌داری نوشتند که «اعمال قاطع و سریع برای استراتژی فشار حداکثر دولت، برای موفقیت حیاتی است تا هم منابع رژیم برای رفتار شرورانه‌اش را خشک کند و هم علامتی از تعهد آمریکا به حفظ تمامیت ساختار تحریم هایمان باشد.

 

هشدار آمریکا به بانکها

مقامات آمریکایی که روی این تلاش‌ها ماههاست کار می‌کنند گفته‌اند به بانکهای آمریکایی مانند جی.پی مورگان و سیتی خاطرنشان شده که اگر برای قطع دسترسی ایران به سوئیفت و سایر شبکه‌های مالی اقدام نکنند از تحریمهای اقتصادی دونالد ترامپ مستثنی نخواهند بود.

یکی از این مقامات به فری بیکن گفت... «مقامات ما در سراسر جهان جلسات توجیهی داشته‌اند که توضیح دهند مهم نیست شما کجای جهان باشید اگر شما کارزار فشار پرزیدنت را تضعیف کنید ما راه‌هایی را پیدا می‌کنیم تا با میلیاردها دلار جریمه به شما ضربه بزنیم. »

 

در مورد نویسنده

آسا فیچ Asa Fitch نویسنده‌ای است که در وال استریت ژورنال در مورد اقتصاد و سرمایه‌گذاری مطلب می‌نویسد. حوزه عمل او در مورد اقتصاد کشورهای خلیج‌فارس و سرمایه‌گذاری در این منطقه از جهان است

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/29a29ab6-6271-49e5-95c2-af9a74169f3b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات