728 x 90

بسته شدن اجباری شیرهای نفت رژیم

صادرات نفت رژیم به صفر میرسد
صادرات نفت رژیم به صفر میرسد

روز دوشنبه دوم اردیبهشت ۹۸ وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد کشورها و شرکتهایی که با استفاده از معافیت آن کشور مجاز به خرید محدود نفت از رژیم حاکم بر ایران بودند، از امروز معافیت‌شان پایان می‌یابد و از این پس مجاز به خرید نفت از ایران نیستند.

این به‌معنی بسته شدن نسبی شیرفلکه‌های نفت ایران است.

 

مقامات آمریکایی چه گفتند؟

در یک حرکت دیگر برایان هوک مسئول میز ایران در وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد کشورها و شرکت‌های نفتی از این پس مختارند بین معامله با ایران یا معامله با آمریکا، تنها یک کشور را انتخاب کنند. وی گفت: « سه کشور از هشت کشوری که از ایالات متحده معافیت واردات نفت به ایران دریافت کرده بودند، واردات این محصول از ایران را به صفر رسانده‌اند.. در ماه نوامبر ما هشت مجوز معافیت صادر کردیم تا از افزایش قیمت نفت جلوگیری به‌عمل آوریم. من امروز می‌توانم تأیید کنم که سه کشور واردات نفت ایران را به صفر رسانده‌اند...

پیش از او مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۲آوریل در مصاحبه‌یی گفته بود:‌ «آمریکا صادرات نفتی ایران را به صفر خواهیم رساند. او گفت واشنگتن معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را تمدید نمی‌کند.وی تأکید کرد بار دیگر تأکید کرد که هدف آمریکا از اعمال این تحریم‌ها وادار کردن رژیم ایران به تغییر رفتارش در منطقه و جهان است».

 

وضعیت کنونی تحریم‌ها

آنچه که اعلام شد تکمیل تقریباً نهایی تحریم‌ نفتی آخوندهاست. از این پس رژیم به سرعت شاهد کاهش شدید فروش نفت خود خواهد بود کما این‌که همزمان ناگزیر خواهد شد استخراج و تولید نفت خود را نیز کاهش دهد! امری که باعث تسریع ورشکستگی اقتصاد نیمه جان رژیم خواهد شد.

با این اعلام گرچه قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرد اما بلافاصله چند کشور نفت‌خیز دیگر رسماً اعلام کردند که به‌جای نفت آخوندها، صادرات نفتی خود را افزایش خواهند داد و بازار نفت را اشباع خواهند کرد.

این خبرها برای رژیمی که اقتصادش از صفر تا صد وابسته به نفت است، یک مصیبت محسوب می‌شود.

 

نگاهی به میزان صادرات نفت رژیم

صادرات نفتی رژیم در دوران دیکتاتوری سلطنتی در یک مقطع تا مرز ۶میلیون بشکه در روز هم رسید.

در دوران آخوندها صادرات نفت ایران فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است.

در سال‌ ۱۳۹۰ رژیم روزانه نزدیک به دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد

پس از تحریم‌های دور قبلی این میزان به حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

پس از برجام و امدادرسانی مماشات‌گران جهانی به آخوندها، مجدداً صادرات نفت رژیم به نزدیک دو و نیم میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

اما با تغییر سیاست آمریکا، میزان صادرات نفت رژیم آرام آرام رو به کاهش نهاد تا جایی‌که در زمستان سال ۱۳۹۷صادرات نفت آخوندها به زیر یک و نیم میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

با معافیتهایی که آمریکایی‌ها برای برخی کشورها قائل شدند مجدد صادرات نفت آخوندها به بالای یک و نیم میلیون بشکه در روز افزایش یافت ولی با محکمتر شدن طناب تحریم‌ها به دور گردن آخوندها، صادرات نفت رژیم به زیر یک میلیون بشکه در روز میل کرد.

ترکیه به‌رغم اظهارات رهبرانش خرید نفت از رژیم را از ۲۳۰هزار بشکه در روز به زیر صدهزار بشکه در روز پایین آورد.

اروپایی‌ها اساساً خرید نفت از آخوندها را تعطیل کرده و سراغ دیگر فروشندگان نفت رفتند تا تجارت خود با آمریکا را دچار تنشهای ناشی از لغو تحریم آخوندها نکنند.

ژاپن و کره‌جنوبی نیز تلاش کردند پرونده نفتی خود با رژیم را ببندند گرچه که کره‌ای‌ها تلاش زیادی کردند تا برای یک مدت دیگر از آمریکا‌یی‌ها معافیت معامله با ایران را به دست آورند اما موفق نشدند.

چینی‌ها که در سال ۱۳۹۰ روزانه بیش از نیم میلیون بشکه نفت از آخوندها می‌خریدند، پس از کش و قوس‌های ناشی از تحریم‌ها به‌رغم تمامی مواضع سیاسی‌ای که گرفتند اما به تحریم‌ها وفادار ماندند و خرید نفت خود از رژیم را کاهش دادند تا جایی‌که پس از شکست برجام میزان نفت خریداری شده خود از آخوندها را به زیر چهارصد هزار بشکه در روز کاهش دادند و تنها پس از برقراری معافیت‌های آمریکایی‌ها بود که مجدداً به خرید کلان نفت بیشتر از رژیم پرداختند (بالای ۶۰۰هزار بشکه در روز).

 

فروش نفت قاچاق

آماری که شرکتهای حمل و نقلی و شرکت‌های نفت‌کش منتشر می‌کنند نشان می‌دهد آخوندها اینک به فروش نفت قاچاق روی آورده‌اند. روش کاری که از سال‌ها پیش و با اجاره نفت‌کش‌های کشورهای دیگر و حتی با خرید امتیار نصب پرچم کشورهای دیگر بر روی نفت‌کش‌های رژیم رایج شده است و البته مجامع جهانی نیز بسته به عوامل متعددی (از جمله رشوه و...) تا حدی چشم بر این قبیل موارد می‌بندند.

اما به هر حال استفاده از این روش هم آن‌چنان مشکلی از رژیم حل نخواهد کرد چرا که میزان فروش نفت به این شکل، چیزی نیست که بتواند جایگزین فروش قانونی نفت گردد. ضمن این‌که در این دور از تحریم‌ها، ظاهراً آمریکا جدی‌تر از تمامی دوره‌های پیشین است.

 

چه خواهد شد؟

پرسشی که اکنون مطرح است این است که آخوندها چه خواهند کرد؟ و در مقابل تحریم‌های اخیر چه راه‌کارهایی دارند؟

مهم‌ترین راه‌کار آخوندها کماکان فروش نفت قاچاق است. این امر از دو طریق امکان‌پذیر خواهد بود:

  • یکی فروش دریایی توسط نفت‌کش‌ها با پرچم دیگر کشورها (پاناما، لیبریا، مالت، قبرس و...). به این شیوه امید چندانی نمی‌توان داشت زیرا تمامی این کشورها اینک زیر مانیتورینگ هستند و کار به آسانی دوران اوباما نیست.

لازم به یادآوری است که آخوندها از تحریم سال ۹۰به این‌سو تلاش کرده‌اند یک ناوگان تفت‌کش مناسب شرایط تحریم ایجاد کنند به همین علت از همان سال ۹۰اقدام به خرید بزرگ‌ترین نفت‌کش‌های جهان (با ظرفیت بیش از ۲میلیون بشکه) کرده‌اند. همچنین در یک نوبت ۱۲نفت‌کش جدید از چین خریده‌اند (خبرگزاری حکومتی مهر ۲۸فروردین ۹۱) و این روند البته پس از سال ۹۱نیز کم و پیش ادامه یافته است.

  • دیگری فروش زمینی نفت از طریق خط لوله‌های موجود در ایران و با کمک گرفتن از همسایگان شمالی و غربی کشور. در این مورد نیز نمی‌توان کار زیادی انجام داد چرا که در صورت لو رفتن قضیه، کسی را یارای پرداخت جرایم ناشی از لغو قوانین تحریم را نخواهد بود.
  • اما به هر حال حتی اگر همین حالت نیز در بهترین شکل اجرایی شود و هیچکس هم متوجه نشود باز درآمد حاصله آن‌چنان نخواهد بود که مسایل آخوندها را حل کند! زیرا آخوندها پیشاپیش چنین حساب کرده بودند که در سال ۹۸روزانه بین یک تا یک و نیم میلیون بشکه نفت بفروشند و دلار هم قیمتش ۵۷۰۰تومان باشد در حالی‌که اکنون روشن شده:

اولا: میزان فروش نفت رژیم بسیار کمتر از یک میلیون بشکه در روز خواهد بود(اگر صفر نشود!).

ثانیا: قیمت دلار هم به جای ۵۷۰۰تومان نزدیک به ۱۴هزار تومان است!‌

بهای نفت و ارزش برابری دلار در بودجه سال۹۷و ۹۸

بهای نفت و ارزش برابری دلار در بودجه سال۹۷و ۹۸

 

در نتیجه آخوندها ناگزیر از روی آوردن به تقلب‌های مالی (چاپ بی‌پشتوانه اسکناس)، افزایش مالیاتها و کاهش سطح زندگی مردم خواهد شد امری که بلافاصله با افزایش نرخ تورم خود را نشان داده و مشت آخوندها را باز خواهد کرد!

در این مورد خوب است نگاهی به افزایش نرخ تورم در ماه‌های اخیر شود تا روشن شود آخوندها همزمان با دست‌یازیدن به قاچاق نفت، دست در جیب مردم کرده‌اند!

صعود موشکی!‌ نرخ تورم طی ۸ماه اخیر، حاکی از افزایش چاپ اسکناس تقلبی توسط دولت است!

صعود موشکی!‌ نرخ تورم طی ۸ماه اخیر، حاکی از افزایش چاپ اسکناس تقلبی توسط دولت است!

نفت و سفره مردم ایران

یک پرسش اساسی در این نقطه درک رابطه نفت صادراتی و سفره مردم ایران است و این‌که آیا صادرات نفت تاثیری در بهبود وضعیت معاش مردم ایران دارد یا نه؟

آیا تحریم‌های نفتی باعث وخیم شدن وضعیت زندگی مردم می‌شود یا نه؟

نگاهی به چند نمودار پاسخگوی این سؤال‌ها خواهند بود

نمودار زیر نشان‌دهنده وضعیت صادرات نفت ایران در سال‌های اخیر است.

افزایش صادرات نفت پس از برجام

افزایش صادرات نفت پس از برجام

 

همینطور که نمودار فوق نشان می‌دهد افزایش صادرات نفت، هیچ بهبودی در وضعیت زندگی مردم ایران در سال‌های پس از برجام ایجاد نکرد!

در سال‌های پس از برجام با این‌که وضعیت صادرات نفتی کشور بهبود قابل توجهی یافت و با این‌که اوباما صندوق صندوق دلار برای خامنه‌ای فرستاد اما اتفاقاً در همان بازه زمانی، وضعیت زندگی مردم به‌شدت رو به وخامت نهاد. دستمزدبگیران در تمامی دوره پس از برجام تا امروز در تنش جدی با دیکتاتوری حاکم بوده‌اند. صنایع کشور رو به تعطیلی و کشاورزی رو به نابودی بوده است.

کارگران از شمال تا جنوب کشور به‌دنبال دریافت دستمزدهای معوقه خود با آخوندها و پاسداران وحشی‌شان درگیر بوده‌اند.

سقوط لایه‌های اجتماعی بیشتری به زیر خط فقر تقریباً تمامی بنیاد‌های طبقاتی جامعه را دستخوش دگرگونی کرده است. اکنون چیز چندان زیادی از طبقه متوسط باقی نمانده است!‌

این نشان می‌دهدکه صدور نفت که برقرار باشد پولش نه به جیب و سفره مردم ایران بلکه هزینه سپاه پاسداران تروریست برای سرکوب در داخل و صدور تروریسم در خارج می‌شود. پول نفت خرج حزب‌الشیطان و شبه‌نظامیان حوثی و سایر گروه‌های مزدور و تروریست نظام آخوندی می‌شود.

روزهای اخیر و پس از فروکش کردن نسبی اخبار فاجعه سیل و متأسفانه با عادی شدن خبرهای آن، جامعه مجدداً در حال بازیافتن خود در مناطقی است که آسیب‌های سیل کمتر بوده است. حرکت‌های اجتماعی دوباره در حال پاگرفتن هستند ضمن این‌که آخوندها اکنون در کنار حرکت‌های اجتماعی اعتراضی، با پدیده جدید اعتراض سیل‌زدگان نیز روبه‌رو هستند، واقعیتی که در شرایط اوج‌گیری تحریم‌های نفتی، پاسداران محافظ آخوندها را (که اینک در لیست تروریستی آمریکا هم قرار گرفته‌اند) در وضعیت بحرانی کم‌سابقه‌ای قرار داده است.

 

نقطه کنونی

اکنون واقعیت‌های موجود نشان می‌دهند که آخرین روزنه‌های فروش نفت آخوندها در حال بسته شدن هستند. عاملی که تاثیر مرگباری بر روی اقتصاد آخوندی خواهد گذاشت. همان‌طور که تاثیرش بر روی افزایش حرکت‌های اعتراضی جامعه نیز مضاعف خواهد بود.

مطمئنا روزها و ماه‌های آینده شاهد وقایع مهمی چه در زمینه سیاسی ـ اقتصادی و چه در زمینه اجتماعی خواهیم بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b4d8ccc3-99ee-438c-a44c-b247e4982ee9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات