728 x 90

بندر استراتژیک حدیده یمن در آستانه سقوط

بندر  استراتژیک حدیده یمن در آستانه سقوط
بندر استراتژیک حدیده یمن در آستانه سقوط

درگیریهای شدید میان نیروهای دولتی یمن مورد حمایت ائتلاف عربی و شبه‌‌نظامیان حوثی بر سر تسخیر بندر الحُدیده بیش از ۱۱۰کشته بر جای گذاشته است. این بندر استراتژیک مهم‌ترین مسیر ارسال کمکهای نظامی ونیز امدادی رژیم ایران برای شبه‌‌نظامیان حوثی است.

بندر استراتژیک حدیده که در حاشیه دریای سرخ قرار دارد، یکی از مهم‌ترین پایگاههایی است که هنوز در دست شبه‌‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران قرار دارد.

این درگیریها باعث شده که مسیر ارسال محموله‌های امداد انسان‌دوستانه بین‌المللی برای این کشور جنگ‌زده به مخاطره بیفتد. بیش از ۷۰درصد این محموله‌ها از مسیر بندر حدیده وارد یمن می‌شود.

از سوی دیگر گفته می‌شود که محموله‌های لجستیک و تسلیحاتی رژیم ایران و حزب‌الله لبنان نیز از مسیر همین بندر به دست شبه‌‌نظامیان حوثی می‌رسد.

 

کشته شدن یکی از فرماندهان برجسته شبه‌‌نظامیان حوثی در صعده

صالح بن عریج یکی از فرماندهان برجسته شبه‌‌نظامیان حوثی در حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف عربی در استان صعده کشته شد. العربیه با پخش این خبر هم‌چنین از پیشروی سریع نیروهای ارتش ملی و مقاومت مردمی یمن با پوشش هوایی ائتلاف عربی در منطقه استراتژی «کتاف» خبر داد.

منابع نظامی یمنی تأیید کردند که جنگنده‌های ائتلاف عربی با بمباران مکرر مواضع شبه‌‌نظامیان حوثی مقادیری زیادی اسلحه و تجهیزات نظامی آنها را منهدم کردند.

از سوی دیگر، همزمان نیروهای دولت قانونی یمن برای آزادسازی کامل بندر الحدیده برنامه‌ریزی کرده و از سه محور به بندر الحدیده در حال پیشروی هستند.


تسخیر سامانه موشکی حوثیها

نیروهای ارتش ملی و مقاومت مردمی یمن طی پیشرویهای اخیر خود یکی از سامانه‌های موشک بالستیکی حوثی‌ها در جنوب الحدیده را به کنترل خود درآورده‌اند.

منابع نظامی گفتند نیروهای دولت قانونی یمن در مزارع نوار ساحل غربی یمن انبارهای بزرگ تسلیحات سنگینی را پیدا کرده‌اند که در آنها موشکهای بالستیکی و ارابه‌های ویژه توپ هویتزر و سکوهای شلیک موشک، خودروهای زرهی و میزان زیادی مسلسل وجود داشته است.

گفته می‌شود بعد از پیروزیهای چشمگیر نیروهای دولت قانونی که با پشتیبانی ائتلاف عربی صورت گرفته است وضعیت نظامی کنونی نشان می‌دهد که بر اساس معیارهای نظامی، آزادسازی شهر حدیده و بندر استراتژیکی آن دیگر تعیین‌تکلیف شده است. چنین وضعیتی طرح و برنامه‌های رژیم ایران در یمن که از طریق دست نشاندگانش یعنی شبه‌‌نظامیان حوثی انجام می‌شود را به گور خواهد سپرد.

کارشناسان نظامی نیز تأکید می‌کنند آزادی بندر حدیده نه تنها به‌عنوان ضربه قدرتمندی بر پیکر شبه‌‌نظامیان حوثی وابسته به رژیم ایران است بلکه از پایان قطعی این شبه‌‌نظامیان کودتا گر خبر می‌دهد که آخرین شریان حیاتی دریایی‌اش برای دریافت سلاح قاچاق ایرانی را از دست می‌دهد چرا که این منفذ تنها راه باقیمانده در جهان است که از دست دادن آن رژیم ایران و دست نشاندگانش را در دایره بسته‌ای محصور خواهد کرد و به پایان آنها منتهی خواهد شد.

 

بندر استراتژیکی حدیده

شهر و بندر استراتژیکی حدیده در غرب کشور یمن و در امتداد نوار ساحلی دریای سرخ قرار دارد. این نوار طولانی‌ترین نوار ساحلی با طول ۳۲۹کیلومتر است و دومین بندر بزرگ یمن در آن واقع شده است. این بندر در مسیر عبور چند جزیره استراتژیکی از جمله حنیش الکبری و الصغری است که حوثی‌ها از آنها برای قاچاق سلاح و تهدید دریانوردی بین‌المللی استفاده می‌کنند.

 

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b99db4c0-25ca-4d23-a852-c87eee1bdf1c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات