728 x 90

تظاهرات هزاران معترض در بصره و حمله به استانداری

تظاهرات هزاران معترض در بصره و حمله به استانداری
تظاهرات هزاران معترض در بصره و حمله به استانداری

به گزارش دفتر کمیساریای حقوق‌بشر در استان بصره، هزاران نفر از شهروندان در روز جمعه ۹شهریورماه و در اعتراض به وضعیت نابسامان خدمات رسانی دولت تظاهرات کردند.

دفتر کمیساریای حقوق‌بشر در استان بصره اعلام کرد استان بصره از ساعتهایی پیش شاهد تظاهرات گسترده‌یی بوده که شمار شرکت‌ کنندگان به هزاران نفر رسیده است و این‌که به اقدام معترضان در آتش‌زدن درب ورودی شورای استان اشاره شده است.

در بیانیه کمیساریای حقوق‌بشر آمده است که نیروهای ارتش از تیراندازی گسترده هوایی همراه با پرتاب گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرده‌اند.

 

خشم مردم بصره علیه فساد

تلویزیون اسکای نیوز نوشت: شهر بصره در جنوب عراق روز جمعه نهم شهریور ۹۷ شاهد اعتراضات خشمگین مردمی بود که خواهان خدمات عمومی و جلوگیری از فساد بودند.

تظاهر کنندگان با آتش زدن لاستیک خودرو جاده‌های اصلی را بستند. نیروهای امنیتی تظاهر کنندگان را با استفاده از زور متفرق کردند.

تظاهر کنندگان با پرتاب سنگ تلاش کردند تا مقر استانداری بصره به‌عنوان یک استان نفت خیز عراق را تصرف کنند. بعضی از آنها با آتش زدن لاستیک خودرو در خارج ساختمان استانداری با نیروهای ضدشورش درگیر شدند. این نیروها برای متوقف کردن تظاهر کنندگان به روی آنها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

کمیساریای حقوق‌بشر در بصره در بیانیه‌یی نوشت: نیروهای ارتش برای متفرق کردن معترضان از تیراندازی گسترده هوایی همراه با پرتاب گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

 

رویتر: حمله به استانداری بصره با کوکتل مولوتف

خبرگزاری رویترز نیز نوشت: جمعه شب تظاهر کنندگان بخشی از دیوار بتونی اطراف استانداری بصره را تخریب کردند و به داخل ساختمان استانداری کوکتل مولوتف پرتاب کردند و شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

از سر گرفته شدن خشم مردم در حالی است که سیاسیون عراقی تلاش می‌کنند تا بعد از انتخابات ماه مه گذشته که هنوز به‌سر انجام نرسیده دولت جدیدی را تشکیل دهند.

تظاهرات جمعه در بصره در ارتباط با افزایش شوری آب آشامیدنی در بصره است که به‌گفته ساکنان این استان دیگر قابل آشامیدن نیست.

این استان نفت خیز عراق بعد از سالها اهمال توسط دولت و ضعف سرمایه‌گذاری در آن هنوز از نبود زیرساختهای خدماتی رنج می‌برد. امری که باعث خشم گسترده ساکنان آن شده است. اهالی بصره می‌گویند که درآمدهای نفتی این استان تنها به جیب دولتمردان عراقی سرازیر می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

تظاهرات عراق علیه دخالتهای رژیم ایران، آتش زدن عکسهای خمینی در بصره

در دور قبلی تظاهرات در تیرماه گذشته در خیابان الزهرا در بصره تظاهر کنندگان عکسهای خمینی را به آتش کشیدند و شعار‌هایی علیه رژیم ایران سر دادند. این در حالی است که درگیری با نیروهای امنیتی که دهها تظاهر کننده را دستگیر کردند نیز وجود داشت. تظاهر کنندگان خواهان برکناری استاندار بصره شدند. مقامات دولتی اعلام کردند از ساعت ۱۱شب تا ۵صبح عبور و مرور دربصره ممنوع است.

 

اسکای نیوز۲۵تیر۹۷

در کربلا میان معترضان و نیروهای امنیتی درگیریهایی به‌وجود آمد و در منطقه صدای شلیک شنیده شد.

بیش از یک هفته از تظاهرات در عراق می‌گذرد و برخلاف گسترش این تظاهرات بصره برجسته‌ترین مرکز این تظاهرات است.

کمی دورتر از شهر بصره مردم در مقابل ورودی معبر شلمچه چادر نصب کردند و از مقامات دولتی خواهان پاسخگویی به خواسته‌هایشان شدند.

یکی از کسانی که در تحصن معبر شلمچه شرکت کرده بود گفت این تحصن نامحدود است این معبر یکی از مهم‌ترین معابر استان بصره است و امیدواریم که سایر معابر مرزی بصره هم همین اقدام را انجام دهند تا این معابر را ببندند و بر دولت فشار بیاورند.

 

تظاهرات در بغداد اوج گرفت

شراره‌های تظاهرات به بغداد هم رسیده است. تظاهر کنندگان همان شعارهای مردم بصره را سر دادند.

ولی در کربلا میان معترضان و نیروهای امنیتی درگیریهایی به‌وجود آمد و در منطقه صدای شلیک شنیده شد.

شهر سماوه هم به‌ نوبه خود صحنه درگیری با نیروهای امنیتی بود. دهها تن که قصد داشتند دادگاه را تصرف کنند با نیروهای امنیتی درگیر شدند و یکی از آنها کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند.

تظاهر کنندگان مقر احزاب جریان الحکمه، حزب‌الدعوه و فضیلت و در استان مثنی دفتر شبه‌‌نظامیان بدر را به آتش کشیدند. این احزاب وابسته به رژیم ایران هستند

 

خشم مردم را نمی‌توان مهار کرد

دولت عراق تلاش می‌کند با اعلام این‌که می‌خواهد اقداماتی را برای بهبودی وضعیت انجام دهد وضعیت را مهار کند ولی ظاهراً این کافی به‌نظر نمی‌رسد تا بتواند خشم مردم عراق را فرو بنشاند.

اسکای نیوز: تظاهرات ادامه دارد و نخست‌وزیر وعده‌هایی می‌دهد پولهایی را سخاوتمندانه خرج کند ولی اینترنت قطع است و برخلاف تمامی اقدامات امنیتی که انجام داده‌اند تظاهرات به‌صورتی قدرتمند ادامه دارد ولی چرا تمرکز تظاهر کنندگان روی خمینی است و رژیم ایران را محکوم می‌کنند. نقش عامل ایرانی در شعارهای تظاهر کنندگان در این میان چیست؟

معن الجبوری کارشناس استراتژیکی از اربیل به اسکای نیوز گفت: اولاً این منصفانه نیست که بگوییم این یک تظاهرات است. همه می‌دانند که تظاهرات در فضایی آرام برگزار می‌شود و با روشهای آرام حرکت می‌کند. این یک قیام بزرگ مردمی است. این انقلاب خشم بزرگ مردمی است که واقعیت سیاسی و دولتی عراق را رد می‌کند. این انقلاب به مدت ۱۵سال بهای سنگینی پرداخته.

الآن در عراق ۴۰درصد از مردم بی‌سواد هستند و به همین میزان مردم در زیر خط فقر زندگی می‌کنند. استانهای جنوبی از هیچ مشکلی مانند تروریسم و داعش و موضوعات دیگر نداشتند ولی به آنها هیچ خدماتی ارایه نشده.

 

قیام در قلب اقتصادی عراق

اینجا روحیات مردم که دولت را نگران کرده این است که جرقه قیام در بصره زده شده و همان‌گونه که می‌دانیم بصره قلب تپنده اقتصاد عراق است و مردم این استان پایگاه چند میلیونی احزاب شیعه عراق است.

وقتی که این قیام از بصره شروع می‌شود مفاهیم زیادی دارد. علاوه بر آن نجف اشرف که پایتخت شیعه است.

نباید فراموش کرد که اغلب احزاب شیعه عراق عمق استراتژیکی ایرانی دارند. و لی این تظاهرات تلاش می‌کند که این پیام را به دولت عراق و نیروهای سیاسی برساند که ما با حضور رژیم ایران در عراق مخالفیم.

در عراق رژیم ایران نفوذ گسترده‌یی دارد و در سیاستهای دولت تاثیر می‌گذارد ولی گفتم که نجف و بصره چرا که تاثیر رژیم ایران در این دو استان نسبت به بغداد و نینوی و انبار و صلاح‌الدین است و این است عاملی که دولت را نگران می‌کند.

پایگاه اجتماعی این احزاب علیه احزاب سیاسی شیعه خروج کرده و شعارهایی که در نجف و بصره داده شد با واقعیت دینی شیعه مخالف است. مردم می‌گویند بغداد آزاد آزاد و ایران بیرون بیرون و یا می‌گویند مرجعیت ما را فریب داد.

اینها پیام روشنی به ایران است و این چیزی است که دولت عراق را نگران کرده است.

تظاهرات مردم عراق علیه گروهها و احزاب وابسته به رژیم ایران

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cf43be1a-040a-4ce6-bd9a-d6996e954044"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات