728 x 90

تعامل با اروپا، از اوهام تا واقعیت

اتحادیه اروپا و برجام
اتحادیه اروپا و برجام

اروپا به‌عنوان یک امکان دور زدن تحریم‌های آمریکا، برای رژیم نقش و اهمیت راهبردی دارد. طی دو ماه اخیر اروپا، به‌خصوص ۳کشور امضاکنندهٔ برجام با رژیم، مقصد سفرهای مقامات حکومتی از ظریف و عراقچی تا کمال خرازی و بقیه برای دمیدن روح در جسم بی‌جان برجام اروپایی بودند. رژیم حتی از زبان مهره‌های مختلفش اذعان کرده است که در صورت راه‌اندازی کانال اینس‌تکس توسط اروپا، حاضر است دو لایحهٔ CFT و پالرمو را به تصویب برساند. کما این‌که آخوند محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز ۱۳خرداد تصویب این لوایح را مشروط به رفتار کشورهای اروپایی با نظام دانست. آیا اروپا به خواسته نظام آخوندی برای دور زدن تحریم‌ها پاسخ مثبت خواهد داد و آیا اروپا آنطور که رژیم می‌خواهد در دفاع از رژیم حاضر به رویارویی با آمریکا می‌شود یانه؟

مواضع کشورهای اروپایی عضو برجام علیه رژیم تند شده است، اغلب این کشورها به همسویی خود با آمریکا در مورد سیاست‌های منطقه‌یی و موشکی رژیم تأکید کرده‌اند. در جدیدترین موضع‌گیری، ترزامی نخست‌وزیر انگلستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ترامپ این موضوع را اعلام کرد و تلویزیون رژیم تلاش کرد با لحن غیر خبری زهر این خبر را بگیرد.

تلویزیون شبکه ۲رژیم ۱۴خرداد۹۸گفت: «نخست وزیر انگلیس هم که باید تا چند روز دیگه از سمتش کناره‌گیری کنه در این نشست بدون اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و تعلل اروپاییها در عمل به وظایفشون گفته هر چند روش ما با آمریکا در موضوع هسته‌ای ایران فرق می‌کنه اما هدف هر دومون یکیه. اظهارات ترزامی در حالیه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا به‌حال ۱۴بار پایبندی ایران به تعهدات برجامی ‌اش را تأیید کرده».

هم زمان خبرگزاری نیروی تروریستی قدس در روز ۱۴خرداد گزارش داد استاوروس لامبریندیس سفیر جدید اتحادیه اروپا در آمریکا با بیان این‌که اشتراکات واشنگتن و بروکسل بیش از اختلافات آنهاست بر ضرورت پا برجا ماندن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه رژیم ایران در زمینه‌های غیرهسته‌ای تأکید کرد. وی در مصاحبه با پایگاه «واشنگتن‌ دیپلمات» تصریح کرد: «ما بیشتر اشتراک نظر داریم تا اختلاف.»

لامبریندیس در بخش دیگر این مصاحبه، با بیان این‌که برجام قرار نبوده تمامی مسائل محل اختلاف با رژیم ایران را حل کند گفت: «آیا با رژیم ایران اختلافات دیگری (غیر از مسائل هسته‌ای) داریم؟ قطعاً داریم. مسأله موشکهای بالستیک، مسأله تروریسم. مسأله اقدامات این رژیم در سوریه و جاهای دیگر. درباره تمام این موضوعات، اتحادیه اروپا امروز تحریم‌هایش علیه رژیم ایران را حفظ کرده است».

او تصریح کرد نماینده ویژه اتحادیه اروپا در مسائل حقوق‌بشر بارها در مذاکراتی که با ایران داشته این مسأله را متذکر شده است. او گفت: «بنابراین، تحت هیچ شرایطی توافق هسته‌ای ایران توانایی ما یا تعهد مان برای پرداختن به سایر مسائل را محدود نکرده است».

او در ادامه به مسأله ضرب‌الاجل ۶۰روزه رژیم ایران به اروپا برای عمل به تعهداتش ذیل برجام اشاره کرد و گفت این اتحادیه هیچ ضرب‌الاجلی از سوی رژیم ایران را نمی‌پذیرد». این مقام اتحادیه اروپا تأکید کرد««ما کاری که از لحظه امضای توافق گفته‌ایم انجام می‌دهیم را انجام داده‌ایم. گفتیم که از تحریم‌ها خلاص می‌شویم و گفتیم که روی تخلفات رژیم ایران در حوزه‌های دیگر تمرکز خواهیم کرد؛ داریم هر دو کار را انجام می‌دهیم».

سفیر جدید اتحادیه اروپا در واشنگتن با اشاره به اظهارات مقامات رژیم مبنی بر کاهش تعهدات برجامی، به این رژیم هشدار داد از برداشتن گامهای تنشزا خودداری کند.

پیش از این هم سایت رادیو دولتی آلمان در روز ۱۰خرداد گزارش داده بود هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با پمپئو در جمع خبرنگاران اظهار داشت که سیاست دولتهای آمریکا و آلمان در قبال رژیم ایران همگون است. به‌گفته او، هر دو کشور تلاش می‌کنند جلوی دستیابی جمهوری اسلامی به جنگ‌افزار هسته‌ای را بگیرند و خواستار توضیحات رژیم حاکم بر ایران درباره برنامه موشک‌های بالستیکی خود هستند.

خاطر نشان می‌شود پیش از اینها هم رئیس جمهور و وزیر خارجهٔ فرانسه ضرورت دست کشیدن رژیم از دخالت‌های منطقه‌ای و توسعهٔ موشکی را خاطرنشان کرده بودند. و به این ترتیب برخلاف خوشخیالیهای نظام، از سوی اروپا هیچ کورسویی برای روشن شدن آینده نظام به چشم نمی‌خورد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/14441b61-b5ae-4065-83ba-a2819fcdf57a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات