728 x 90

تهاجم شیمیایی اسد به شهرک لطامنه سوریه تأیید شد

تهاجم شیمیایی اسد تایید شد
تهاجم شیمیایی اسد تایید شد

سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز چهارشنبه ۲۳خرداد ۹۷ در گزارشی استفاده از گاز کلر و سارین در حمله روزهای ۲۴ و ۲۵مارس سال گذشته به شهرک لطامنه در سوریه را مورد تأیید قرار داد. این سازمان با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد که گزارش کمیته حقیقت‌یاب این سازمان نشان می‌دهد به احتمال بسیار زیاد در حمله روز ۲۴مارس گذشته به شهرک لطامنه در سوریه از گاز سارین و در حمله ۲۵مارس ۲۰۱۷ به یک بیمارستان در این شهرک از گاز کلر استفاده شده است.دیده بان تسلیحات شیمیایی در اواخر مارس سال گذشته در دو حمله جداگانه شیمیایی به شهرک لطامنه در شمال غربی سوریه گاز مرگبار سارین و کلر بکار گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دیده‌بان تسلیحات شیمیایی گفت بخش مأموریت کشف حقایق این سازمان «هم‌چنین به این نتیجه رسیده است که گاز کلر به احتمال قوی به‌عنوان تسلیحات شیمیایی» در بیمارستان شهرک و اطراف آن در ۲۵مارس ۲۰۱۷ بکار گرفته شده است.

احمد اوزومچی مدیر سازمان منع تسلیحات شیمیایی سال گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت پنج روز بعد در ۳۰مارس شهرک لطامنه برای سومین بار مورد حمله قرار گرفت و در آن حمله نیز گاز سارین بکار گرفته شده بود...

اطلاعیه سازمان منع تسلیحات شیمیایی در اختیار کشورهای عضو این سازمان قرار داده شده و به شورای امنیت سازمان ملل نیز ارائه شده است.

در گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام شد تحقیقات کمیته حقیقت‌یاب این سازمان نشان می‌دهد که به احتمال بسیار زیاد در حمله ۴فروردین ۹۷ به منطقه لطامنه سوریه از گاز سارین و در حمله ۵فروردین ۹۶ به یک بیمارستان در این منطقه نیز از گاز کلر استفاده شده است. بر اساس این بیانیه‌این یافته‌ها و نتایج بر اساس گفتگو با شاهدان و جمع‌آوری اطلاعات و نمونه‌ها به دست آمده است.

 

کشتار شیمیایی اسد در خان شیخون

شورای ملی مقاومت ایران در ارتباط با تهاجم شیمیایی رژیم اسد به منطقه خان شیخون که در چهارم آوریل ۲۰۱۷ انجام شد و نزدیک به ۱۰۰کشته و ۲۰۰مصدوم به جا گذاشت در اطلاعیه‌ای نوشت:

بررسی وقایع قبل و بعد از حمله شیمیایی بشار اسد به شهر خان شیخون، به‌روشنی نشان می‌دهد که هدف این حمله پشتیبانی از عملیات سپاه پاسداران در شمال استان حما بوده است. از آنجایی که ارتش آزاد و اپوزیسیون سوریه از روز اول فروردین۹۶ (۲۱مارس۲۰۱۷) در شمال حما شروع به پیشروی کرده و به سه کیلومتری شهر حما رسیدند، سپاه نیروهای خود در دمشق و حومه آن را به همراه بالاترین فرماندهانش به این منطقه فرستاد. در حال حاضر این نیروها در شمال و غرب شهر حما و اطراف شهرک سوران حضور دارند. از جمله این نیروها گردانهای لشگر ۱۹فجر شیراز و گردانهای لشکر موسوم به نبی اکرم از کرمانشاه، گردانهای ویژه صابرین از استان تهران و نیروهای تیپ نینوا از استان گلستان هستند.

 

کشتار شیمیایی اسد در غوطه شرقی

در این تهاجم که نیروهای اسد در سال ۲۰۱۳ مرتکب آن شدند بیش از ۱۵۰۰نفر جان خود را از دست دادند. در میان قربانیان زنان، کودکان و بعضاً تمامی اعضای یک خانواده وجود داشتند. رژیم اسد در این تهاجم از گاز اعصاب نیز استفاده کرد.

حملات شیمیایی غوطه یک سری از حملات شیمیایی است که در تاریخ ۲۱اوت ۲۰۱۳ در منطقه غوطه در استان حومه دمشق در سوریه رخ داد. رژیم اسد در ابتدا وقوع حملات شیمیایی را انکار کرد، اما بعد مخالفانش را مسئول این حملات دانست.ایالات متحده آمریکا، فرانسه، اسرائیل، سوئد، بریتانیا و ترکیه رژیم اسد را مسئول این تهاجم دانستند. برخلاف این‌که دولت اوباما اعلام کرده بود تهاجم شیمیایی اسد به مردم سوریه خط سرخ است ولی هیچ اقدامی در این رابطه انجام نداد. فعالان حقوق‌بشر در دمشق گفتند بعد از این تهاجم در ابتدا به بازرسان اجازهٔ ورود به منطقه برای تحقیق داده نشد، ولی بعد از درخواست آنها در ۲۴اوت حکومت سوریه طی سی ساعت یعنی در ۲۵اوت به آنها اجازهٔ ورود به منطقه را داد. در ۲۶اوت بازرسان به بعضی از مناطق دسترسی پیدا کردند، اما بعد از گذشت یک ساعت و نیم نیروهای دولتی سوریه آنها را مجبور به بازگشت از محل کردند و بازرسان امکان دسترسی به شش منطقه اصلی را نیافتند. وال استریت جورنال نوشت، مقامات آمریکایی از بازرسان سازمان ملل خواستند که برگردند چون آمریکا شواهد کافی دارد که حمله کار حکومت سوریه بوده‌است. این مقامات هم‌چنین گفتند حکومت سعی داشت با بمباران منطقه شواهد را از بین ببرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/53235d45-9475-4206-9b67-563fab745f97"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات