728 x 90

تهدیدهای رژيم ايران، نشانه تنگنا

دکتر ولید فارس
دکتر ولید فارس

تلویزیون العربیه در برنامه‌ای حول از سرگیری تهدیدات رژیم ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز گفت، سپاه پاسداران رژیم ایران وعده داد که در صورت قطع فروش نفت رژیم به‌دلیل تحریم، کنترل آبراه خلیج‌فارس را به‌دست خواهد گرفت و تنگه هرمز را خواهد بست و نخواهد گذاشت که نیروهای آمریکایی در آبهایش حضور داشته باشد.

 

تهدید به بستن خلیج‌فارس نشانه تنگنای رژیم ایران

علیرضا تنگسیری یکی از سرکردگان نیروی دریایی رژیم ایران گفت رژیم ایران کشتیهای نظامی و تجاری را زیر نظر می‌گیرد. او بستن تنگه هرمز و متوقف کردن نقل و انتقال دریایی در خلیج را دور ندانست.

تهدید به بستن یا به‌دست گرفتن کنترل تنگه هرمز کارتی است که رژیم ایران در مواجهه با هر بحرانی، با آن بازی می‌کند. این بار نیز که از تنگنای تحریم و بحران اقتصادی رنج می‌برد و اقتصادش فلج شده است دوباره زبان تهدید را بکار می‌گیرد.

اظهارات سرکردگان این نظام و سپاه پاسداران آن مبنی بر به‌دست گرفتن کنترل خلیج و تنگه هرمز، موضعی در پاسخ به تصمیم آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

با اعلام این تصمیم آمریکا، خامنه‌ای و روحانی بلافاصله اعلام کردند که تنگه هرمز را خواهند بست و مانع از آن خواهند شد که دیگر کشورها از آن استفاده کنند.

 

با تهدیدهای رژیم ایران باقدرت مقابله خواهد شد

وزیر خارجه آمریکا در این باره گفت آمریکا با تهدیدهای رژیم ایران مقابله خواهد کرد و متعهد شد که از خطوط صادرات نفت در تنگه هرمز حفاظت کند.

جوزف ووتل فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نیز نسبت به تهدیدهای رژیم ایران هشدار داد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت کشورش با قدرت در مقابل رژیم ایران خواهد ایستاد.

وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه ۲۷اوت با انتشار توییتی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که تنگه هرمز، تحت نظارت قوانین دریانوردی بین‌المللی قرار دارد و ایران برخلاف ادعایش، آن را کنترل نمی‌کند. وی در این توئیت تأکید کرد: «تنگه هرمز آب راهی بین‌المللی است».

مایک پمپئو افزود: «ایالات متحده به همکاری با متحدان در منطقه برای تضمین آزادی دریانوردی بین‌المللی حرکت بازرگانی در آب‌های بین‌المللی ادامه خواهد داد».

موضع متفاوت آمریکا در برابر تهدیدات رژیم ایران

دکتر ولید فارس کارشناس سیاست خاورمیانه در این رابطه گفت:

قبل از هر چیز باید گفت موضع دولت کنونی در مقابل چنین اظهاراتی از طرف رژیم ایران با موضع دولت سابق آمریکا تفاوت زیادی دارد.

درصورتیکه رهبری رژیم ایران تصمیم بگیرد که این معبر آبی بین‌المللی را ببندد وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی و مشاوران نظامی دولت آمریکا گفته‌اند که برخورد خواهند کرد یعنی هم اقدام سیاسی و هم اقدام نظامی انجام خواهند داد.

جلسه شورای امنیت تشکیل خواهد شد و می‌دانیم که چه خواهد شد. اقدامی نظامی شروع خواهد شد که می‌دانیم چه زمینه‌هایی را باز خواهد کرد.

 

 اجرایی شدن تحریم‌ها، رژیم ایران بر سر دو راهی

مسؤلین آمریکایی تا این لحظه با آرامش پاسخ می‌دهند ولی در صورتی که این‌گونه اظهارات تشدید شود آنها هم پاسخشان را تشدید خواهند کرد ولی پاسخ واقعی آنها تصمیم های اجرایی آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آنهاست که چند هفته دیگر تحریمها را شروع خواهند کرد.

این عمل اساسی است و در صورتی که این مجازات ها اجرایی شوند رهبری رژیم ایران در مقابل تنها دو گزینه قرار خواهد گرفت؛ یا این‌که به‌صورت جدی بر سر میز مذاکره حاضر شوند نه این‌که به‌اصطلاح برای آرام سازی بیایند یا این‌که دست به‌عملی غیرمنطقی بزنند.

درصورتی‌که دست به اعمال غیرمنطقی بزنند رهبری آمریکا گفته است که چه خواهد شد. نقشه راه وجود دارد و این را رهبری رژیم ایران هم می‌داند.

بیشتر بخوانید:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/45393f0d-291b-4011-a91a-efe3241071fa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات