728 x 90

سرآسیمگی رژیم از پیامدهای اجتماعی تاراج خزر

تاراج خزر
تاراج خزر

خشم و اعتراض گسترده مردم ایران از وطن‌فروشی رژیم از به‌تاراج دادن دریای خزر، رژیم را وحشت‌زده کرد و سرآسیمه درصدد رفع و رجوع این خیانت ضدملی بر‌آمده است.

علاوه بر دستگاه تبلیغاتی رژیم که در این رابطه بسیج شده است، روحانی در روز ۲۴مرداد ۹۷ قسمت زیادی از سخنان خود در جلسه هیأت دولت را به این موضوع و توجیه امتیازات کلانی که در کنفرانس اخیر در قزاقستان، از جیب منافع ملت ایران به همسایگان شمالی بذل و بخشش کرده است اختصاص داد.

ظریف وزیر خارجه رژیم نیز به همین منظور در یک گفتگوی ویژه تلویزیونی شرکت کرد تا آنچه را که برخی رسانه‌های خود رژیم به آن عنوان ترکمانچای دوم داده‌اند، پیروزی و دستاورد جلوه دهد.

آخوند روحانی در جلسه هیأت دولت ضمن تلاش و تقلا برای توجیه وطن‌فروشی رژیم و به‌تاراج دادن دریای خزر، گفت: «ما الآن در دریای خزر بیش از ۲۰سال است داریم مذاکره می‌کنیم با ۵کشوری که در ساحل این دریا با هم هستند و زندگی می‌کنند. خوب بخشی از مسایل را حل کردیم، بخشی از مسایل‌مان باقی مانده... شایدمثلاً ۳۰٪ مسأله تا امروز حل و فصل شده باز هنوز ۶۰٪، ۷۰٪ باقیمانده باید ادامه بدهیم به هر حال».

روحانی در حالی ادعا می‌کند که ۶۰، ۷۰درصد از مسائل دریای خزر باقی مانده است که پیش از این دستگاه تبلیغاتی رژیم عنوان می‌کرد که ۹۰درصد مسائل حل شده و فقط ۱۰درصد آن باقی مانده است. اما در انتهای این توجیهات، روحانی برملا کرد که هدف و خواسته رژیم متزلزل آخوندی از این وطن‌فروشی، تأمین امنیت خودش بوده است: «ما در این مذاکرات و در این توافق در بخش امنیت ملی دستاورد بسیار بزرگی داشتیم. توطئه آمریکایی‌ها و حتی ناتو این بود که به ساحل آبهای خزر بیایند، سربازهاش اینجا بیایند، پوتین‌هایشان، پوتین سربازهایشان به ساحل دریای خزر برسد».

روشن است اباطیلی در مورد رسیدن پوتین سربازهای آمریکایی و ناتو به ساحل خزر، تنها به‌منظور توجیه وطن‌فروشی به‌منظور جلب حمایت همسایگان خارجی و به‌خصوص همسایه قدرتمند شمالی از رژیم در حال سقوط آخوندی است.

این قضیه آن‌قدر روشن است که ظریف نیز در گفتگوی ویژه تلویزیونی خود ناچار به اشاره به این موضوع و تکذیب آن شد و در پاسخ به این سؤال که چرا این کنوانسیون در این شرایط نامناسب که رژیم ضعیف است و زیر فشار قرار دارد به امضا رسید؟ مدعی شد: «جمهوری اسلامی ایران در شرایط قدرت قرار دارد و ضعیف نیست».

اما ظریف در توجیه این‌که پس چرا رژیم از حق‌السهم ۵۰درصدی خود به سهم ۱۱درصدی عقب‌نشینی کرد، به لودگی پرداخت که در این لودگی، مجری تلویزیون حکومتی هم نقش پامنبری را بازی می‌کرد. او گفت: «ببینید ۵۰درصد که... شما تصور بکنید این دریای خزر را حالا در این دریا تصور کنید ایران ۵۰درصد را داشته باشد، یا این ۵۰درصد می‌آید تا بالای ترکمنستان و آذربایجان، یعنی ترکمنستان و آذربایجان اصلاً هیچ سهمی از آب ندارند یا ما باید یک کله قندی در دریای خزر بکشیم تا بالای آبهای داخلی روسیه که ۵۰درصدش برسه به ایران، من کاشکی نقشه‌های اینها را آورده بودم...

مجری تلویزیون رژیم: که به شرکت ترامپ هم بدیم دیوار بکشند.

ظریف: آره دیگر شرکت آقای ترامپ می‌توانست بیاید دیوار بکشد یا آسفالت بکند یا هر کدام از اینا...».

اما در ورای همه این توجیهات و لودگی‌ها، برخی رسانه‌های خود رژیم از جمله روزنامه حکومتی آرمان ۲۴مرداد ۹۷ اذعان می‌کنند که هم روسیه و هم ۳کشور قزاقستان و ترکمنستان و آذربایجان دستاوردهای کلانی از کنوانسیون اخیر خزر به‌دست آوردند و انعکاس آن در روزنامه‌های دو سه روز اخیر روسیه چنان است که «گویی در جبهه جنگ جهانی پیروز شده‌اند»، چرا که روسیه «با امضای کنوانسیون فعلی، محل استقرار امنی برای ناوگان دریایی خود در آب‌های دریای مازندران دست و پا کرده است». به این ترتیب ایران تنها کشور بازنده در این ماجرا بود. شکستی که برخی روزنامه‌های حکومتی از آن به‌عنوان «ترکمانچای دوم» یاد می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/62a1cda3-30ef-4a1f-811e-22c9fb7e89cd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات