728 x 90

سپر اتحادیه اروپا در مقابل تحریم ایران سست به‌نظر می‌آید

سپر اتحاديه اروپا در مقابل تحريم ايران سست به نظر مي آيد
سپر اتحاديه اروپا در مقابل تحريم ايران سست به نظر مي آيد

ساعت در حال تیک تاک است در حالیکه شرکتهای اروپایی بررسی می‌کنند که آیا روابط با رژیم ایران را قطع کنند، مقامات اتحادیه اروپا سرعت می‌گیرند که توافقنامه هسته‌یی برجام با رژیم ایران را نجات دهند، اما تا کنون در دادن اطمینانی که شرکتهای اروپایی به آن نیاز دارند تا تجارت با تهران را حفظ کنند، ناکام مانده‌اند.

اینها بخشی از مقاله‌یی است که در سایت پولیتیکو ۲۶تیر ۹۷درج شده است.

 

آیا قانون مسدود سازی، برجام را زنده نگه خواهد داشت؟

بروکسل این هفته یک گام نزدیکتر به برقرار کردن به‌اصطلاح قانون مسدود کردن تحریمها حرکت کرد. قانونی که هدفش محافظت از شرکتهای اروپایی در مقابل تحریمهای آمریکا عیله رژیم ایران می‌باشد.

این قانون تصمیمات دادگاه و اقدامات دولت آمریکا در رابطه با تحریمها علیه رژیم ایران را در اروپا بی‌اعتبار می‌کند. این قانون همچنین متوقف کردن روابط تجاری با رژیم ایران به‌دلیل تحریمهای خارجی را برای شرکتهای مستقر در اروپا ممنوع می‌کند.

هدف اتحادیه اروپا، هم حفاظت از شرکتهای اروپایی در مقابل تحریمهای آمریکا است و هم متقاعد کردن رژیم ایران به این‌که برجام هم‌چنان به نفع منافع اقتصادی آن است.

 

موگرینی اذعان کرد که، «این یک کار سختی است، به‌دلیل این‌که وزن ایالات متحده در اقتصاد و سیستم مالی جهانی مسلماً قابل‌توجه است. اما ما مصمم هستیم که این توافقنامه را حفظ کنیم».

کارشناسان اما می‌گویند که بعید است حرکات اتحادیه اروپا تأثیر خواسته شده را داشته باشد.

 

پیچیده‌تر شدن تصمیم برای کمپانیها

مقام پیشین آمریکایی ریچارد نفیو که به‌عنوان کارشناس ارشد تحریمها برای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در توافقنامه سال ۲۰۱۵ با رژیم ایران خدمت کرد، گفت، «قانون مسدود کردن اتحادیه اروپا فقط موانع قانونی و دردسر‌هایی برای شرکتهای اروپایی به‌وجود می‌آورد.»

قانون مسدود کردن تنها بر آنچه در داخل اتحادیه اروپا اتفاق می‌افتد، اعمال می‌شود – و بدین ترتیب نمی‌تواند مانع آمریکا برای جریمه و هدف قرار دادن شعبه‌ها و داراییهای این شرکتها در خارج از اروپا بشود.

لذا کمپانیهای اروپایی باید بین ادامه دادن عملیاتهایشان در ایران و مواجه شدن با جریمه‌ها در ایالات متحده، یا قطع تجارت در ایران و تحمل عواقب قانونی محتمل در اتحادیه اروپا، انتخاب کنند.

سانتوس، مدیر روابط بین‌المللی در بیزنس یوروپ، (گروه اصلی لابی که شرکتهای اروپایی را نمایندگی می‌کند) گفت، ”ما ممکن است از هر دو طرف رنج ببریم و این یک مسأله است.“

شرکتهایی مانند ایرباس و زیمنس در میان آنهایی هستند که الآن با انتخابهای دشواری روبه‌رو هستند.

 

سرنوشت نامشخص سوئیفت

شرکت اصلی دیگری که تأثیر پذیرفته سوئیفت است که به همه مؤسسات مالی در سراسر جهان این امکان را می‌دهد که اطلاعات در مورد نقل و انتقالات مالی ارسال و دریافت کنند.

در پی توافق برجام در ژانویه ۲۰۱۶، بسیاری بانکهای ایران توانستند مجدداً به سوئیفت وصل شوند. با تیک تاک ساعت و نزدیک شدن اعمال مجدد تحریمهای آمریکا، هنوز روشن نیست که آیا سوئیفت که مقر مرکزی‌اش در بلژیک است، مجبور خواهد شد یکبار دیگر ارتباط بانکهای ایران را قطع کند یا خیر.

سانتوس گفت، شرکتها مطمئن نیستند که چگونه عمل کنند و اضافه کرد که شرکتها الآن در انتظار بروکسل هستند که خطوط راهنما برای این‌که چطور این قانون اجرا خواهد شد را منتشر کند.

سانتوس گفت، ”ما وقت زیادی نداریم، ما به این خطوط راهنما خیلی سریع نیاز داریم.“

 

بیشتر بخوانید:

 

برجام اروپایی مشروط به امضای FATF

خاطر نشان می‌شود، تصویب و اجرایی شدن قانون مسدود سازی تحریم توسط اتحادیه اروپا خود مشروط به پذیرش مقررات مبارزه با پولشوییFATF توسط رژیم ایران است که تا کنون موضوع مشاجرات باندهای رژیم ایران است. پیشتر روزنامه وال استریت ژورنال در این رابطه به‌ نقل از چندین مقام اروپایی گزارش داده بود که اتحادیه اروپا درصدد ایجاد حساب یا فعال کردن حساب‌‌های قدیمی بانک مرکزی رژیم ایران در بانکهای مرکزی عضو این اتحادیه است تا از این طریق بتواند برجام را حفظ کند.

مقام‌های اروپایی همچنین به این روزنامه گفته‌اند پیش‌نیاز این طرح اجرای معیارهای FATF «اف‌ای‌‌تی‌‌اف» یا همان مقررات مبارزه با پول‌شویی از سوی رژیم ایران است.

مقام‌های اروپایی که وال استریت جورنال به آنها استناد کرده، تأکید کرده‌اند که مذاکره با بانکهای مرکزی اعضای اتحادیه اروپا در جریان است اما هنوز این بانکها موافقت خود را اعلام نکرده‌اند.

این روزنامه به‌نقل از مقامهای «بانک مرکزی اروپا» نوشت در آستانه برقراری تحریمها توسط آمریکا، بانکها در ایجاد ارتباط مالی با ایران اکراه دارند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7194a228-e755-4452-bf0b-fa35addbce41"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات