728 x 90

طرح آمریکا و سران اتحادیه عرب برای مقابله با رژیم ایران

طرح آمریکا و سران اتحادیه عرب برای مقابله با رژیم ایران
طرح آمریکا و سران اتحادیه عرب برای مقابله با رژیم ایران

دولت دونالد ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری یک نشست گسترده با سران شورای همکاری خلیج‌فارس در پائیز امسال است. قرار است این نشست در اواسط ماه اکتبر برگزار شود.

سایت نشنال امارات متحده عربی نوشت منابع بلندپایه آمریکایی به نشنال گفتند نشست سران شامل تمامی اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به‌علاوه مصر و اردن خواهد بود.

در حالیکه هنوز هیچ تاریخ و محل نهایی برای برگزاری این نشست مشخص نشده احتمال دارد که این نشست در اوسط اکتبر برگزار شود و ایالات متحده آمریکا میزبان آن باشد.

دستور کاری که برای این نشست در حال بررسی است عمدتاً بر همکاریهای امنیتی شامل ناوبری دریایی، تهدیدات موشک بالستیک و همچنین مقابله با تهاجمات به‌طور عمده در رابطه با رژیم ایران و تلاش برای مقابله با افراطی‌گری است.

عبدالعزیز العویشق معاون دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در امور سیاسی و مذاکرات که این هفته از واشنگتن دیدار می‌کند روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران گفت «مقابله با تروریسم، مقابله با رژیم ایران و همکاری در زمینه انرژی» می‌تواند چهارچوب دستور کار نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس باشد.

دو منبع بلند‌پایه به نشنال گفتند بحران قطر بخشی از دستور کار این نشست نخواهد بود...

 

ناتوی عربی

در حالی که مقامات آمریکایی در دولت ترامپ به همراه عربستان سعودی و امارات متحده عربی و بحرین رژیم ایران را متهم می‌کنند که توسط شبه‌‌نظامیان و گروه‌های تروریستی‌اش کشورهای منطقه خاورمیانه را ناامن می‌کند مسؤلان آمریکایی و دیگر سران کشورهای خاورمیانه فاش ساختند که دولت دونالد ترامپ در پی تشکیل یک ائتلاف امنیتی – سیاسی جدید با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، مصر و اردن است تا با توسعه‌طلبیهای رژیم ایران در منطقه مقابله کند.

طرح آمریکا تشکیل ائتلافی است که مسؤلان کاخ سفید و خاورمیانه آن را بعنوان «ناتوی عربی» توصیف می‌کنند.

این طرح هدفش تقویت همکاریها در زمینه دفاع موشکی، آموزش نظامی و مبارزه با تروریسم و دیگر زمینه‌ها مانند روابط اقتصادی و دیپلماتیک و منطقه‌ای است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارش مشابهی گفت دولت آمریکا، در تلاش است برای مقابله با رژیم ایران ائتلافی سیاسی-امنیتی با حضور عربستان سعودی، امارات، قطر، بحرین، عمان، کویت، مصر و اردن تشکیل دهد. بنا بر این گزارش، کاخ سفید قصد دارد با این کشورها‌ همکاریهای عمیق‌تری در حوزه دفاع موشکی، آموزش نظامی و مقابله با تروریسم داشته باشد و در عین‌حال روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را در منطقه گسترش دهد.

رویترز می‌گوید، «ناتوی عربی»، می‌تواند تنش بین آمریکا و کشورهای عرب منطقه با ایران را افزایش دهد.

مطالب مرتبط

رویترز: تشکیل «ناتوی عربی» برای مقابله با رژیم ایران

قاطعیت تنها راه مقابله با رژیم حاکم بر ایران

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/548dbf50-0482-443f-8977-3dc5981ce636"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات