728 x 90

عراق، تحصن شهرهای مختلف در اعتراض به بیکاری

تظاهرات عراق
تظاهرات عراق

صدها شهروند عراقی در استان بصره جنوب این کشور در اعتراض به وضعیت بد خدماتی، قطع مکرر برق و بی‌کاری، دست به تحصن زدند.

طی روزهای گذشته صدها نفر در مقابل میدانهای نفتی این استان تحصن خود را آغاز کردند ولی نیروهای امنیتی عراق که تلاش کردند تجمع آنها را متفرق کنند موفق نشدند.

رافد الکنانی یکی از معترضان طی تماس تلفنی به خبرگزاری آناتولی گفت: تظاهر کنندگان بصره اطمینان پیدا کردند که مقامات به‌درخواستهای آنها پاسخ نخواهند داد به این دلیل دست به تحصن زده‌اند.

وی افزود: صدها نفر در مقابل ساختمان شورای استان بصره برای نشان‌دادن اعتراض خود چادر نصب کردند.

گفتنی است تظاهرات در بصره از تاریخ نهم ژوئیه جاری در اعتراض به وضعیت بد خدمات رسانی، قطع مکرر برق و بی‌کاری آغاز شد.

 

گسترش تظاهرات به سایر استانهای عراق

تظاهرات از بصره به استانهای نجف، میسان، ذی‌قار، القادسیه، کربلا و بابل و بغداد پایتخت این کشور گسترش یافته و مردم در مقابل ساختمانهای دولتی این شهرها تجمع می‌کنند.

در روزهای اول این تظاهراتها معترضان به‌زور وارد ساختمان شهرداری نجف شده بودند.

کمیساریای عالی حقوق‌بشر عراق اعلام کرده بود که در تظاهرات جنوب و مرکز این کشور ۱۴نفر از معترضان کشته و صدها نفر دیگر از جمله نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند.

به‌دنبال بالا گرفتن موج اعتراضات مردمی در عراق و فشار مردم برای اصلاحات و بهتر شدن خدمات دولتی در این کشور، دادگاه فدرال عراق دستور داد حقوق بازنشستگی اعضای سابق پارلمان عراق قطع شود.

گزارشگر العربیه در عراق گفت مردم در مقابل ساختمانهای دولتی که درهایشان را به‌خاطر تظاهرات بسته بودند دست به تجمع زدند.

این تظاهرات در استان بصره یکی از استانهای نفت خیز عراق که فاقد پایه‌ای‌ترین زیرساختهاست شروع شد و به سایر استانهای جنوبی از جمله بغداد پایتخت عراق نیز کشیده شد.

یکی از خواسته‌های تظاهر کنندگان که از سه هفته پیش مطرح کرده بودند متوقف کردن حقوق اعضای پارلمان و امتیازهایی است که به آنها داده شده است.

مدیر کل اداره بازنشستگان عراق احمد عبدالجلیل الساعدی در گفتگویی با رسانه‌های عراقی گفت اداره‌اش از دادن حقوق بازنشستگی به اعضای سابق پارلمان عراق و اعضای مجمع ملی و نمایندگان کنونی پارلمان که دوره قانونی‌شان به پایان رسیده است خودداری کرده است.

اعضای پارلمان عراق ماهانه ۱۰میلیون دینار معادل ۸۰۰۰دلار علاوه بر حقوق ۱۰محافظ شخصی را دریافت می‌کردند این در حالی است که اغلب مردم عراق حتی از آب و برق نیز محروم هستند.

مبارزه با فساد در صدر خواسته‌های معترضان عراقی است. آنها مسؤلان دولت را متهم می‌کنند که میلیاردها دلار را در این کشور به تاراج داده‌اند و عراق را در لیست فاسدترین کشورهای جهان به رتبه دوازدهم رسانده‌اند.

مطالب مرتبط:

تظاهرات عراق علیه فاسدان و احزاب وابسته به رژیم ایران

چرا عراق ثروتمند از نفت، قادر به تأمین برق نیست

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/495254f4-29fb-45d7-8ad4-f361b0b34d96"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات