728 x 90

پیامد حرف‌های خامنه‌ای در درون رژیم

خامنه ای
خامنه ای

خامنه‌ای در مراسم سالمرگ خمینی دجال در یک اقدام نمایشی دستور داد که سازمان انرژی اتمی رژیم، آمادگی داشته باشد تا غنی‌سازی را شروع کند.

او تأکید کرد که این اقدام در چارچوب برجام صورت می‌گیرد. در تکمیل این نمایش روز بعد علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هم به صحنه آمد و به کرات تأکید کرد که در چارچوب برجام این اقدام صورت می‌گیرد.

صالحی با وحشتزدگی دو بار تأکید کرد در چارچوب برجام در چارچوب برجام... و به طرز مضحکی هم گفت، خدای نکرده و خدا نیاورد آن روزی را که برجام از بین برود.

اما از آنجا که به‌قول وزیر خارجه فرانسه همین اندازه بازی با مرز سرخها هم خطرناک است؛ همین نمایش بیرنگ و بی‌رمق در خود رژیم و به‌خصوص در باند روحانی ایجاد وحشت کرده و دلواپسان هم ظاهراً ابراز رضایت و خوشحالی می‌کنند.

در شرایطی که روحانی اعلام کرد که پس از خروج آمریکا از برجام با اروپایی‌ها مذاکره می‌کند تا برجام حفظ شود، و خامنه‌ای هم با بیان دوپهلویی آویختن به دامان اروپا را تأیید کرد، نقوی حسینی یکی از اعضای مجلس ارتجاع از باند خامنه‌ای در مورد مذاکره با اروپا و برجام اروپایی آب پاکی روی دست دولت روحانی می‌ریزد و در مورد این مذاکره می‌گوید: « دورنمای مذاکره با اروپایی‌ها نشان می‌دهد وضعیت نتیجه‌بخش نیست، بنابراین نباید بیش از این وقت ملت ایران و نظام تلف شود و منتظر دولتهایی که عهد شکن هستند، باشیم».

وی در راستای این سرخوردگی و نتیجه بخش نبودن مذاکرات با اروپایی‌ها است که «دستور رهبری برای آغاز غنی‌سازی تا ۱۹۰هزارسو در چارچوب برجام» را حلوا حلوا می‌کندو«اقدام بسیار راهبردی» می‌داند(خبرگزاری تسنیم ۱۶خرداد ۹۷)

پاسدار حسین شریعتمداری نماینده خامنه‌ای در کیهان هم از «کلاه گشادبرجام» که «آمریکا بر سر ایران گذاشت» ‌در فغان است و از این که «حالا اروپا همان کلاه را به دست خودمان داده و می‌گوید خودتان این کلاه را سرتان بگذارید» برآشفته و به‌نقل از مقامات اروپایی به‌ویژه موگرینی رئیس سیاست خارجی اروپا نقل می‌کند «اروپا هیچ‌گاه به‌خاطر ایران در مقابل آمریکا نمی‌ایستد. این حرفی است که رهبران فرانسه و آلمان نیز بازگو کرده‌اند. بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توان به کشورهای اروپایی در چارچوب برجام اعتماد کرد».

این صحبتهای رئیس کیهان در باب مضرات برجام برای نظام و کلاهی که سر آن رفته و هم‌چنین حرف‌های او اندر باب تقبیح مذاکره با اروپا و...تماما در راستای بازار گرمی برای حرف‌های خامنه‌ای است.

پاسدار شریعتمداری از این بابت برجام و مذاکره با اروپا را که شخص خامنه‌ای هم با آن موافقت کرده چوب کاری می‌کند تا نرخ حرفهای او را در از سرگیری فعالیت اتمی و البته در چارچوب برجام بالا ببرد.!(کیهان ۱۶خرداد۹۷)

در مقابل این حرفها باند روحانی تلاش می‌کند که اهمیت حرفهای خامنه‌ای در باب شروع غنی‌سازی را کم اهمیت نشان دهد و تلاش دارد وانمود کند که حرف‌های او ضرری به کیان برجام روی دست مانده نمی‌زند.

علی خرم دیپلومات سابق و از مهره‌های باند روحانی می‌گوید: «نمی‌توان دستور رهبری را مصداق خروج ایران از برجام دانست... دستورات روحانی (به آژانس اتمی) هم بیشتر خرید زمان است. لذا هنوز فرصت برای ادامه برجام وجود دارد. در نتیجه از همین حالا نباید توافق هسته‌یی را کان لم یکن دانست».

اما خرم در عین‌حال آثار سوء و مخربی را هم بر اقدام فراهم کردن مقدمات رسیدن به ۱۹۰هزار سو هم مترتب می‌داند و هشدار می‌دهد: «آقایانی که این روزها مدام بر طبل خروج از برجام، ان پی تی و پروتکل الحاقی می‌زنند این را مد نظر داشته باشند که هر کدام از این اقدامات می‌تواند چه آثار مخرب و سویی را برای کشور در پی داشته باشد».(سایت دیپلوماسی ایرانی ۱۶خرداد۹۷)

در پس همه این جدالها و جنجالهای درونی در مورد اظهارات خامنه‌ای، واقعیت این است که کارکرد اقدام نمایشی خامنه‌ای نتیجه‌یی جز تشتت و شعله ورتر شدن جنگ باندی در درون رژیم به همراه نداشته و ندارد.

بنا بر این می‌توان نتیجه گرفت که تنها مصرف واقعی این حرف‌های خامنه‌ای روحیه دادن به نیروهای وارفته نظام ولایت است که این روزها هم در سوریه و هم در یمن ضربه قابل‌توجه دریافت کرده‌اند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8ae6238f-8412-4a3e-aa4a-78db174e41c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات