728 x 90

قیام مردم و جوانان شورشگر در لبنان علیه دستگاه فاسد حکومتی و حزب‌الشیطان کلان ضربه دیگری بر رژیم آخوندی

اعتراضهای گسترده در خیابانهای بیروت
اعتراضهای گسترده در خیابانهای بیروت

در حالیکه حکومت آخوندی خود در معرض خطر انفجار اجتماعی و فوران خیزشهاست و سرکردگان نظام با وحشت از وقایعی چون خیزش لردگان و اعتراضات گسترده کارگران و کشاورزان و دیگر محرومان و غارت‌شدگان روبرو هستند. به‌دنبال عراق و قیام مردم و جوانان شورشی این کشور علیه دست‌نشاندگان ولایت‌فقیه، اکنون قیام مردم لبنان علیه دستگاه فاسد حکومتی و حزب‌الشیطان، کلان ضربه دیگری بر رژیم آخوندی وارد آورده است.

 

تلویزیون اسکای نیوز خبر داد:‌ در سومین روز تظاهرات مردم لبنان و به‌رغم این‌که نیروهای امنیتی به‌طور گسترده در مناطق مختلف مستقر شدند. تظاهرکنندگان جاده منتهی به کاخ ریاست‌جمهوری را بستند. این در حالی است که دولت لبنان روز گذشته از افزایش مالیاتها عقب‌نشینی کرد.

جاده بیشتر شهرها و شهرکها بسته است، راه منتهی به فرودگاه بین‌المللی با به آتش کشیدن لاستیکها کماکان بسته است. بانکها و مدارس در سراسر لبنان بسته است بیشتر مؤسسه‌های تجاری بسته‌اند.

با وجودی که نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن آنها از نیروی قهر استفاده کردند معترضان میدان «ریاض الصلح» در مرکز بیروت را ترک نکرده‌اند. تظاهرکنندگان به ادارات دولتی حمله کردند و تعدادی از آنها را به آتش کشیدند.

 

روز جمعه نیز تظاهرکنندگان در مرکز بیروت و نواحی اطراف آن با شعار الشعب یرید اسقاط النظام یعنی مردم خواهان سرنگونی حکومت هستند با مأموران درگیر شدند. به گزارش تلویزیون العربیه در جریان تظاهرات و درگیریهای روز جمعه لبنان حداقل ۲تن کشته و ۷تن مجروح شدند.

تظاهرکنندگان هیأت حاکمه را به دزدی و فساد و انجام معاملات از جیب مردم متهم کردند. تظاهرکنندگان هم‌چنین با آتش‌زدن لاستیک ماشین، راههای منتهی به فرودگاه و نواحی مختلف اطراف پایتخت را مسدود کردند. مردم شهر نبطیه در جنوب لبنان برای نشان‌ دادن خشم خود دفاتر و خانه‌های تعدادی از مقام‌های حزب‌الله و امل را به آتش کشیدند.

 

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد:

روز جمعه دهها هزار اعتراض کننده در سراسر لبنان [لاستیک] آتش زدند و خیابان‌ها را بستند، و خواستار برکناری طبقه سیاسی شدند. طبقه سیاسی که معترضان می‌گویند سوء‌مدیریت و فساد آنها اقتصاد را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

وعده‌های مقام‌های بلندپایه تأثیری بر خشم در خیابان‌ها نداشت و معترضان شب دوم هم به اعتراض ادامه دادند. در میان شعارهای ” انقلاب“ و ”مردم سرنگونی رژیم را می‌خواهند“ [الشعب یرید اسقاط النظام] لاستیک آتش زدند، جاده‌ها را بستند و در مقابل ساختمانهای دولتی تجمع کردند....

 

سمیر جعجع رهبر حزب نیروهای لبنانی گفت:‌ آنچه در لبنان در حال وقوع است انقلاب مردمی حقیقی است. وی حزب‌الله را مسئول نابسامانی در عراق دانست و گفت: حزب‌الله خیلی نگران است و بخشی از هوادارانش علیه این حزب قیام کرده‌اند». «حزب‌الله از اوضاع کنونی در لبنان ضرر می‌کند.

 

فواد سینیوره نخست‌وزیر پیشین لبنان در مصاحبه با اسکای نیوز تأکید کرد علت بحرانی که لبنان با آن مواجه است سیطره حزب‌الله بر این کشور است.

وی افزود: ‌چنگ انداختن حزب‌الله بر حکومت لبنان موجب اخلال در قانون اساسی و توافقنامه طائف شده است.

 

اقتصاد لبنان از سال ۲۰۱۱ تاکنون به‌دلیل نفوذ حزب‌الله در نهادهای اصلی دولت لبنان روزبه‌روز بدتر شده است.

به‌دنبال اوجگیری اعتراضات در لبنان و درگیریهای شدید عربستان سعودی و بحرین از شهروندان خود خواستند خاک لبنان را ترک کنند.

 

وزارت‌خارجه بحرین طی بیانیه‌یی اعلام کرد به‌دلیل وقایع جاری در لبنان، شهروندان بحرینی فوراً لبنان را ترک کنند. در این بیانیه آمده است بحرینی‌ها برای امنیت خود نباید تحت هر شرایطی به لبنان سفر کنند.

در بیانیه وزارت‌خارجه عربستان سعودی از شهروندان این کشور خواسته شده بسیار محتاط باشند و در صورت لزوم با سفارت عربستان سعودی در بیروت تماس بگیرند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d241c444-5738-479d-9c7a-4606d24a6fc6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات