728 x 90

معرفی میشل باشله به‌عنوان کمیسر عالی حقوق بشر

میشل باشله  رئیس جدید حقوق بشر سازمان ملل
میشل باشله رئیس جدید حقوق بشر سازمان ملل

آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل میشل باشله Michelle Bachelet رئیس‌جمهور پیشین شیلی را به‌عنوان کمیسر عالی حقوق‌بشر معرفی کرد. مجمع عمومی سازمان ملل قرار است روز جمعه برای تصویب انتصاب میشل باشله تشکیل جلسه دهد. او جایگزین زید رعد الحسین خواهد شد. میشل باشله یکی از قربانیان شکنجه در دوران دیکتاتوری آگوستو پینوشه بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز سازمان ملل ‌متحد روز چهارشنبه گفت آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل میشل باشله رئیس‌جمهور پیشین شیلی را به‌عنوان رئیس جدید حقوق‌بشر این نهاد جهانی انتخاب کرد.

این عکس میشل باشله رئیس‌جمهور پیشین شیلی در ۱۷دسامبر ۲۰۱۷است که رأی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری در صندوق می‌اندازد.

مجمع عمومی سازمان ملل ‌متحد با ۱۹۳عضو قرار است روز جمعه برای تصویب انتصاب باشله تشکیل جلسه دهد. او جایگزین زید رعد الحسین صریح اللهجه اردنی می‌شود که در پایان این ماه بعد از یک دوره ۴ساله در ژنو، کنار می‌رود.

چندین دیپلمات به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفتند، معاون دبیرکل، امینه محمد گبه به سفرایی که ریاست گروها ی منطقه‌یی مختلفی را در سازمان ملل برعهده‌دارند این تصمیم‌گیری را اعلام کرده است.

فرحان حق سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ‌متحد در اطلاعیه‌یی گفت: آنتونیوگوترز روز چهارشنبه ۸اوت ًمجمع عمومی را رسماًً مطلع کرده است.

باشله که یک قربانی شکنجه در دوران دیکتاتوری آگوستو پینوشه بوده اولین رهبر محافظه‌کار شیلی است.

او پزشک کودکانی است که به یک سیاستمدار تبدیل شد و از سال ۲۰۰۶تا ۲۰۱۰به‌عنوان رئیس‌جمهور شیلی خدمت کرد.

سبک کار محبت آمیز و سیاست کمکهای رفاهی او و رشد مستمر اقتصادی در شیلی آنهم در یکی از کشورهای توسعه یافته در این منطقه، او را معروف ساخت.

باشله سپس زنان سازمان ملل را رهبری کرد، نهادی که خواستار برابری جنسی و اختیارات قانونی زنان در فاصله سالهای ۲۰۱۰تا ۲۰۱۳بود. او پیش از این‌که به شیلی بازگردد، زمانی که مجدداً به‌عنوان رئیس‌جمهور از ۲۰۱۴تا ۲۰۱۸خدمت کرد بر دستور کار رادیکالتر مالیات و هزینه علاوه بر حقوق عمومی پافشاری کرد.

زید رعد الحسین در اوایل ماه اوت در نیویورک به خبرنگاران گفت، به‌دنبال دور دوم نیست زیرا معتقد نیست که از حمایت قدرتهای کلیدی جهان از جمله آمریکا چین و روسیه برخوردار باشد.

 

درباره آگوستو پینوشه دیکتاتور شیلی

ژنرال آگوستو خوزه رامون پینوشه اوگارته Augusto José Ramón Pinochet Ugarte) (در ۲۵نوامبر ۱۹۱۵در والپارایسو بدنیا آمد و در ۱۰دسامبر ۲۰۰۶در سانتیاگو در گذشت. او از نظامیان شیلی بود که در کودتای ۱۹۷۳شیلی (۱۱سپتامبر سال ۱۹۷۳) دولت سوسیالیست سالوادور آلنده را سرنگون کرد و به مدت ۱۷سال حکومت دیکتاتوری شیلی را تا سال ۱۹۹۰به عهده داشت.

پینوشه در سال ۱۹۹۰قبل از ترک مقام خود تدابیر حقوقی ترتیب داده بود که به موجب آن از مصونیت برخوردار شود تا جرایم او قابل تعقیب نباشد.

به‌دنبال کودتای او در سال ۱۹۷۳علیه دولت ملی سالوادور آلنده، هزاران نفر در شیلی به زندان افتادند و شکنجه شدند. بسیاری در زیر شکنجه جان باختند و بسیاری ناپدید شدند. هزاران تن دیگر از مخالفان او نیز راه تبعید و خروج از کشور را در پیش گرفتند.

از زمان برکناری ژنرال پینوشه هزاران نفر از کمو نیستها خواهان دستگیری و محاکمه او بوده‌اند. اسناد بسیاری از نقض حقوق‌بشر در دوران زمامداریش وجود دارد. در نوامبر ۲۰۰۶پینوشه مسئولیت آنچه که در دوران او انجام شده را پذیرفت ولی به‌دلیل این کار محاکمه نشد.

 پینوشه با سرکوبی احزاب سیاسی و تعقیب فعالان دموکراسی در این کشور شناخته می‌شود. این دیکتاتوری در تاریخ شیلی بی‌سابقه بوده‌است. در زمان حاکمیت پینوشه بیش از ۳۰۰۰ نفر اعدام یا ناپدید شدند و ده‌ها هزار تن دیگر در زندان‌ها زیر شکنجه رفتند. گفته می‌شود که نزدیک به ۲۰۰ هزار تن از شهروندان شیلی نیز تبعید شده‌اند. 

بسیاری از هواداران وفادارش پس از آن که در سال ۲۰۰۴معلوم شد او درگیر یک اختلاس ۲۷میلیون دلاری بوده، او را رها کردند.

وی سرانجام در ۱۰دسامبر ۲۰۰۶در سن ۹۱سالگی در بیماری و انزوا و منفوریت اجتماعی، در سانتیاگو درگذشت.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f0244920-9a82-435e-877e-590f034631c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات