728 x 90

معنای تغییر در آیین‌نامه تحریم‌های مالی علیه رژیم!

تحریم های آمریکا علیه رژیم
تحریم های آمریکا علیه رژیم

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که با تغییر در آیین‌نامه تحریم‌های مالی علیه رژیم، برخی از تحریمها را زیر عنوان نقض حقوق‌بشر قرار داده است

دولت آمریکا تاکنون چند دور تحریم در زمینه‌های اتمی، موشکی، تروریسم و حقوق‌بشر را علیه حاکمیت آخوندی اعمال کرده است، اقدام اخیر نیز حلقه خفگی را برگردن بیشتر تنگ می‌کند.

البته ممکن است که تغییر عنوان تحریم فلزات زیر عنوان نقض حقوق‌بشر در شرایط کنونی مشکل چندانی برای آن به‌وجود نیارود، چرا که پیش از این رئیس‌جمهور آمریکا طی یک فرمان اجرایی خرید مس، فولاد، آهن و آلومینیوم از ایران را تحریم کرد. اما واقعیت این است که بردن تحریم‌های فلزات تحت عنوان «حقوق بشر» نظام را با دشواری بیشتری در آینده مواجه خواهد کرد.

سایت فرا رو وابسته به باند روحانی تغییر عنوان تحریم فلزات را در راستای فشار بیشتر در آینده به نظام می‌داند و در این رابطه می‌نویسد: «تندروها به‌دلیل نگرانی از بازگشت احتمالی دمکراتها به برجام در آینده، به دولت دونالد ترامپ توصیه کردند که تحریم‌های اصلی ایران را ذیل عنوان «حقوق بشر» قرار دهد تا هیچ رئیس‌جمهوری در آینده نتواند به‌راحتی تحریم‌ها را رفع کند... بیانیه اخیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) می‌گوید که عنوان تحریم‌های مربوط به فلزات ایران تغییر کرده و این تحریم‌ها با ادعا‌های نقض حقوق‌بشر مرتبط شده‌اند.

اوفک توضیح نداده است که دلیل تغییر عنوان تحریم‌های فلزی ایران چیست یا این‌که این تغییر چه تاثیراتی خواهد داشت. سخت‌تر کردن رفع این تحریم‌ها می‌تواند یکی از دلایل اصلی اوفک باشد. چرا که ممکن است در زمینه هسته‌ای و موشکی توافق حاصل شود و تحریم‌های مرتبط رفع شوند، اما حصول چنین توافقی در زمینه حقوق‌بشر بسیار بعید است. در نتیجه، تحریم‌های حقوق‌بشری نسبت به تحریم‌های هسته‌یی و موشکی مدت طولانی‌تری برقرار خواهند ماند».(فرارو ۱۷مرداد ۹۸)

این اقدام آمریکا در راستای سیاست فشار حداکثری بر رژیم است.

در رابطه با سیاست کش‌دادن و کج‌دار و نریز رژیم تا انتخابات سال بعد آمریکا هم رسانه‌های رژیم اظهار ناامیدی کرده‌اند. آنطور که آنها نوشته‌اند نه تنها دولت فعلی آمریکا خواهان تغییرات در برجام و کوتاه‌آمدن رژیم است، بلکه بنا بر گزارشات رسانه‌های وابسته به باند خامنه‌ای بسیاری از کاندیداهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا نیز مطرح کرده‌اند در صورت پیروزی در انتخابات سال آینده، بازگشت آنها به برجام منوط به وجود آمدن تغییراتی در برجام در راستای خواستهای آمریکا است.

در این رابطه خبرگزاری سپاه پاسداران(فارس) ۱۳مرداد ۹۸می‌نویسد: «تقریباً همه نامزدهای دموکرات به این سؤال که «آیا ورود آنها به کاخ سفید به‌معنی بازگشت آمریکا به برجام است؟»، پاسخ مثبت داده‌اند. اما زمانی که همین نامزدها پاسخ خود را تشریح می‌کنند، مشخص می‌شود که آنها برجام سال ۲۰۲۰را به شکلی هست، نمی‌پذیرند و به‌دنبال برجامی هستند که هم طول بلندتر و هم عرض وسیع‌تری دارد.

برخی از نامزدها با این بهانه که چون آمریکا مدتی در برجام نبوده، ادعا می‌کنند که باید محدودیت‌های این توافق را طولانی‌تر کرد - آن هم با این‌که جز دو ماه اخیر، ایران در تمام مدت خروج آمریکا، محدودیت‌های هسته‌یی برجام را رعایت کرده است.

برخی دیگر هم برجام را به چشم سکوی پرتابی برای بسط محدودیت‌های ایران از حوزه هسته‌ای، به حوزه‌های دیگر قدرت ایران از جمله برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای، می‌بینند.

آنچه گفته شد، خلاصه‌ای است از پاسخ نامزدهای دموکرات، به پرسشنامه‌ای که اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» اخیراً برای آنها ارسال کرده است».

روزنامه جوان ارگان سپاه نیر با عنوان« آمریکا با هیچ رئیس‌جمهوری به برجام بر نمی‌گردد»، ضمن بیهوده دانستن چشمداشت انتظارات باند روحانی در زمینه کم شدن فشار از طرف دمکراتها بر رژیم در رابطه با بازگشت بی‌قیدو شرط آنها به برجام می‌نویسد: «نظرسنجی شورای روابط خارجی آمریکا از نامزد‌های دموکرات دور بعدی انتخابات آمریکا نشان می‌دهد تقریباً قریب به اتفاق آنها حاضر نیستند به این توافق به شکل و شمایل فعلی‌اش برگردند. ظاهراً همین موضوع باعث تغییر در برآورد‌های دستگاه دیپلماسی شده است تا جایی که سخنگوی وزارت امور خارجه گفته که شاید ایران دیگر معطل برجام نماید».(جوان ۹خرداد ۹۸)

نظام آخوندی از یک طرف نه توان عقب‌نشینی و پاسخ مثبت به خواست‌های طرف آمریکایی را دارد، چرا که معنایش تن‌دادن به سلسه‌ای از جام‌زهرهای مختلف حول موشکی و تروریسم و دخالت‌های منطقه‌ای و حقوق‌بشر است که با موجودیت رژیم در تعارض است و به عبارت دیگر به به‌معنای امضای حکم مرگ خودش است.

مقابله با خواست جهانی همین وضعیتی است که رژیم با آن دست به گریبان است. تحریم‌ها و انزوای شدید منطقه‌ای و بین‌المللی و به‌دنبال آن خفگی به همراه تبعات سنگین اجتماعی آن، آن هم در شرایطی که با یک جامعه در آستانه انفجار روبه‌روست

بی‌دلیل نیست که ماه قبل خامنه‌ای به صراحت به بن‌بست خود و نظامش در رابطه با غرب و آمریکا اعتراف کرد او گفت: « می‌گویند بیایید مذاکره؛ مذاکره یک فریب است؛ مذاکره بر سر چه؟ بر سر آنچه او می‌خواهد؛ یعنی اسلحه در دست شما است، جرأت نمی‌کند بیاید جلو، می‌گوید آقا آن اسلحه را بده به من، آن اسلحه را بینداز تا من بتوانم هر کاری که می‌خواهم با تو بکنم، تا من بتوانم هر بلایی می‌خواهم سر تو بیاورم؛ مذاکره این است. اگر چنان‌چه در این مذاکره‌ای که انجام می‌گیرد شما حرف او را قبول کردی، پدرت درآمده؛ اگر حرف او را قبول نکردی باز همین آش است و همین کاسه».(تلویزیون حکومتی۵تیر ۹۸)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e5fd6cf9-726e-4083-9f65-be73b0793dcd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات