728 x 90

معنای درخواست استرداد علی‌اکبر ولایتی از سوی آرژانتین

درخواست استرداد علی اکبر ولایتی از سوی آرژانتین
درخواست استرداد علی اکبر ولایتی از سوی آرژانتین

رسانه‌های رژیم در تاریخ۲۱ تیر با آب و تاب خبر دادند که علی‌اکبر ولایتی، به‌عنوان فرستاده ویژه حسن روحانی و مشاور عالی خامنه‌ای برای رایزنی جهت «اهداف استراتژیک» به روسیه سفر کرده است.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که هم‌اکنون موضوع اخراج حکومت آخوندی از سوریه روی میز قرار گرفته و در همین رابطه وزیر خارجه آمریکا ۲۱ تیر ۹۷گفت:

ما از متحدان و شرکایمان درخواست می‌کنیم که به ما در کارزار فشار اقتصادی علیه رژیم ایران بپیوندند. ما باید همه منابع مالی که رژیم برای تأمین مالی تروریسم و جنگهای نیابتی استفاده می‌کنند را قطع کنیم. (مایک پمپئو: تجاوزگریهای رژیم ایران خطری امنیتی است)

در حالی که حکومت آخوندی در حال بزرگنمایی این سفر و حاشیه‌های مربوط به آن بود ناگهان خبرگزاریها اعلام کردند که یکی از دادگاههای فدرال آرژانتین از روسیه و چین درخواست کرده است که علی‌اکبر ولایتی، به جرم همکاری در انفجار مرکز آمیا در بوئنوس‌آیرس در سال ۱۹۹۴ میلادی ـ که ۸۵کشته و ۳۰۰مجروح به جا گذاشت ـ بازداشت و به این کشور مسترد کند. این موضوع در گرماگرم سفری که به‌زعم رژیم دارای اهداف استراتژیک بود به یک رسوایی برای کل حاکمیت تبدیل گردید.

 

انفجار آمیا و دست داشتن مقامات رژیم در آن 

در سال ۱۹۹۴ مقاومت ایران با ذکر جزییات اعلام کرد انفجار آمیا توسط رژیم ایران صورت گرفته و بالاترین مقامات رژیم در آن دست داشته‌اند. در سال ۲۰۰۶دادستان آرژانتین از انترپل خواست در رابطه با بمب‌گذاری آمیا برای مقامات رژیم در زمان انفجار شامل اکبر هاشمی رفسنجانی (رئیس‌جمهور)، علی‌اکبر ولایتی (وزیر خارجه)، علی فلاحیان (وزیر اطلاعات)، محسن رضایی (سرکرده سپاه پاسداران)، احمد وحیدی (فرمانده نیروی قدس) هادی سلیمانپور (سفیر رژیم در آرژانتین)، احمد رضا اصغری (عامل سپاه قدس در آرژانتین در پوش دیپلمات)، محسن ربانی (رایزن فرهنگی رژیم در آرژانتین) و عماد مغنیه (از سرکردگان حزب‌الله) حکم جلب بین‌المللی صادر کند.

 

مکتوم ماندن پرونده جلب مقامات رژیم و به‌شهادت رسیدن قاضی آلبرتو نیسمن 

این احکام جلب به اجرا درنیامد. دلیل آن نیز یک زد و بند بین رژیم و دولت وقت آرژانتین بود. قاضی شهید آلبرتو نیسمن، دادستان سابق آرژانتین گفته بود رئیس‌جمهور سابق این کشور در ازای معاملات تجاری کلان با رژیم تهران، تلاش کرده تا نقش این رژیم در انفجار آمیا را لاپوشانی کند. دادستان آرژانتین درصدد بود گزارش خود را در ماه ژانویه ۲۰۱۵ به کنگره این کشور ارائه کند، اما ۲روز پیش از ارائه گزارش، جسد وی را در حالی که گلوله‌یی به سرش شلیک شده بود و تپانچه‌ای هم کنارش قرار داشت در منزلش کنار وان حمام یافتند. در آن مقطع بازرس این پرونده گفت نیسمان خودکشی نکرده و به‌قتل رسیده است. دادگاهی هم به پرونده ترور نیسمن رسیدگی و کریستینا فرناندز را تبرئه کرد اما شماری از مردم در بوئنوس‌آیرس خواستار کشف حقیقت و روشن شدن چگونگی مرگ نیسمن شدند و این موضوع مدتها منجر به یک بحران سیاسی جدی در آرژانتین شد تا سرانجام بر اساس پیگیریهای مقاومت ایران و انجام یک‌سری تحقیقات مستقل اعلام شد که یک تیم از کارآگاهان تحقیق و پزشکی قانونی به این نتیجه رسیده‌اند که آلبرتو نیسمن دادستانی که بمب‌گذاری ۱۹۹۴ بوئنوس‌آیرس و همچنین پرونده رئیس‌جمهور سابق آرژانتین برای پرده‌پوشی نقش رژیم ایران در این عملیات تروریستی را دنبال می‌کرد، به‌قتل رسیده است.

رئیس‌جمهور وقت آرژانتین و برخی مقامهای این کشور متهم هستند که با رژیم ایران تبانی کردند تا در ازای یک معامله ۷ میلیارد دلاری نفت آمران این جنایت تروریستی را لاپوشانی کنند.

 

معنای درخواست استرداد علی‌اکبر ولایتی از سوی دولت آرژانتین 

تا کنون به‌دلیل سیاست کثیف مماشات و زد و بندهای پشت پرده برای منافع اقتصادی، حکومت آخوندی و سریال دیپلمات تروریست‌های آن توانسته‌اند عمدتاً از این‌که پای میز عدالت قرار بگیرند، بگریزند. به‌عنوان نمونه، در دی‌۹۶ رسانه‌های آرژانتین نامه جواد ظریف به وزیر خارجه این کشور را فاش کردند که طی آن وزیر خارجه حکومت آخوندی اذعان کرده است، هدف رژیم از امضای یادداشت تفاهم با دولت قبلی آرژانتین، رفع احکام انترپل علیه بالاترین سرکردگان رژیم به‌خاطر نقششان در عملیات تروریستی بو‌ئنوس آیرس بوده است.

این درخواست استرداد هنگامی صورت می‌گیرد که علی‌اکبر ولایتی به‌عنوان فرستاده ویژه روحانی و نیز مشاور خامنه‌ای، به‌قول رسانه‌های حکومتی برای یک «هدف استراتژیک» به روسیه سفر کرده است.

واقعیت این است که با توجه به تغییر دوران و به حاشیه رفتن سیاست مماشات و شرایطی که رژیم آخوندی در تعادل‌قوای بین‌المللی و جهانی پیدا کرده و بسیار ضعیف است و همچنین وضعیت داخلی و شرایط انفجار جامعه، دیگر برای رژیم در بر همان پاشنه نمی‌چرخد. به همین علت است که بعد از افشای اقدام اخیر تروریستی رژیم در فرانسه، برای نخستین بار خبر دستگیری اسدالله اسدی که دیپلمات رسمی رژیم است در رسانه‌ها مطرح و پرونده سایر اقدامات تروریستی رژیم ـ مانند پرونده آمیا ـ دوباره مطرح می‌شود.

به‌طور مشخص آمریکا مصرانه از کشورها می‌خواهد که: «در مورد استفاده این رژیم از سفارت‌هایش به‌عنوان پوشش دیپلماتیک برای توطئه حملات تروریستی هوشیار باشند».

و یک مقام ارشد وزارت‌خارجه آمریکا می‌گوید: «تازه‌ترین توطئه در اروپا توسط رژیم ایران فصلی دیگر از تاریخچه طولانی است که به ۱۹۸۴ برمی‌گردد زمانی که این رژیم شروع به هواپیماربایی در خطوط هوایی تجاری و بمب‌گذاریها و سوءقصدها کرد.

بنابراین اگر شما فقط به آنچه که رژیم ایران فقط در اروپا از سال ۱۹۸۴ انجام داده و تا کنون ادامه داشته نگاه کنید تمامی کشورهای دنیا باید هوشیار بوده و از خود علیه تهدیدات ایران حفاظت کنند.

و این تازه‌ترین نمونه است که رژیم ایران با استفاده از پوشش دیپلماتیک برای تروریسم توطئه می‌کند.

ما قطعاً که از تمامی کشورها می‌خواهیم که تصمیمات درستی در مورد امنیت خود بگیرند ما فکر می‌کنیم رژیم ایران تهدیدی ماندگار برای کشورها است و آنها باید که هوشیار باشند».

این مقام ارشد همچنین تأکید می‌کند که: «دستگیری دیپلمات رژیم ایران بسیار جدیست. ما از نزدیک با بلژیک و اتریش و آلمان تا تعیین‌تکلیف نهایی این توطئه بمب‌گذاری در پاریس که ۲ سخنران آمریکایی در آن حضور داشتند خواهیم رفت».

 

مطالب مرتبط:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7009c148-657e-4a39-8c6b-b4a024646a6a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات