728 x 90

نشست مکه و اتحاد عمل کشورهای عرب برای حمایت از اردن

نشست مکه برای حمایت از اردن
نشست مکه برای حمایت از اردن

 

اجلاس چهارگانه کشورهای عرب شامل کویت، ابوظبی، عربستان سعودی و اردن در شهر مکه برگزار شد. هدف از «اجلاس مکه» ارائه کمک مالی به اردن توصیف شده است.

به گزارش العربیه روز یکشنبه ۲۰خرداد ۹۷:

نشست مکه به دعوت ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و با حضور ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، شیخ صباح احمد الصباح، امیر کویت و شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، برگزار شد و در آن راههای حمایت از اردن برای غلبه بر بحران اقتصادی این کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر ملک عبدالله دوم پادشاه اردن از دعوت ملک سلمان همتای سعودی خود برای حضور در نشست مکه استقبال کرد و بعد ازظهر روز یکشنبه وارد مکه شد.

در بیانیه دفتر پادشاهی اردن آمده است که حسین بن عبدالله ولیعهد اردن نیز در کنار پادشاه این کشور در نشستی که برای بررسی راهکار‌های ارائه حمایت از اردن برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در اولین واکنش به ابتکار پادشاه این کشور در صفحه توییترش نوشت:«ابتکار عربستان برای حمایت از اردن، بیانگر تلاش برای ثبات، امنیت و توسعه کشورهای عربی است».

 

نتایج نشست مکه

شرکت کنندگان در این نشست بیانیه‌یی صادر کردند که در آن به حضور رهبران اردن، کویت، عربستان سعودی و نخست‌وزیر امارات متحده عربی اشاره شده و در بخشی از بیانیه آمده بود:

نشست مکه برای بررسی بحران اقتصادی اردن و راهکارهای حمایت از این کشور جهت برون‌رفت از بحران پیش آمده برگزار شد.

بنا بر رابطه‌ٔ دوستانه و برادرانه میان این چهار کشور و احساس مسئولیت عربی و اسلامی، سه کشور عربستان سعودی، کویت و امارات متعهد شدند کمکهایی مالی به مبلغ دو میلیارد و پانصد میلیون دلار به اردن تقدیم کنند که در قالب زیر ارائه خواهد شد:

  • سپرده گذاری در بانک مرکزی اردن
  • دادن ضمانت‌ به بانک جهانی در رابطه با اردن
  • حمایت از بودجه‌ٔ سالانه‌ٔ اردن به‌مدت پنج سال
  • حمایت از صندوق توسعه‌ٔ اردن

پادشاه اردن در این رابطه از پادشاه عربستان سعودی و دادن فراخوان به کشورهای شرکت کننده تشکر کرد و حمایت‌های مالی آنها را برای گذار از بحران پیش آمده ستود.

 

ریشه‌های بحران اقتصادی در اردن

گفتنی است حوالی نیمه اردیبهشت ماه گذشته دهها هزار نفر از مردم اردن در اعتراض به افزایش مالیات به خیابانهای پایتخت و چند شهر دیگر اردن آمدند و در بخش‌هایی با پلیس که برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده می‌کرد روبه‌رو شدند.

در شهر معان در جنوب اردن معترضان با آتش زدن لاستیک در بزرگراه‌‎ها در برابر پلیس ضدشورش ایستادند.

پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور و بستن راه‌ها در امان، پایتخت اردن، تلاش کرد از نزدیک شدن تظاهرات‌کنندگان به ساختمان هیأت دولت جلوگیری کند.

تظاهر کنندگان لایحه افزایش مالیاتها که با حمایت صندوق بین‌المللی پول ترتیب داده شده و قشر متوسط و محروم اردن آسیب می‌رساند را دلیل خشم خود علیه سیاستهای دولت می‌دانستند.

همزمان ملک عبدالله، پادشاه اردن از کلیه گروه‌های سیاسی در اردن خواست تا خویشتن‌داری کنند.

مردم اردن در چند ماه گذشته با تورم و افزایش مالیاتها و قیمت سوخت روبه‌رو بوده است.

به‌گفته ملک عبدالله، پادشاه اردن بی‌ثباتی و جنگ در دو کشور همسایه یعنی عراق و سوریه، بر ثبات اقتصادی اردن تاثیر منفی گذاشته است.

دولت اردن می‌گوید میزبان یک میلیون و چهارصد هزار آواره سوری است و چشم‌اندازی از بازگشت آنها در آینده نزدیک به کشورشان دیده نمی‌شود. اردن هم‌چنین تعداد زیادی از آوارگان جنگ عراق را در خاک خود جا داده است. علاوه بر این، نزدیک به دو میلیون آواره فلسطینی هم در اردن زندگی می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7e0d4de8-02a5-40b1-a2e6-d723f00eddd8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات