728 x 90

پاسخ آمریکا به خامنه‌ای: رژیم ایران هرگز نباید به سمت تولید سلاح هسته‌یی برود

هدر نائرت
هدر نائرت

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در واکنش به دستور خامنه‌ای برای فراهم کردن مقدمات شروع غنی‌سازی اورانیوم گفت: آمریکا و جامعه جهانی اهرم‌های زیادی علیه رژیم ایران در صورت تلاش برای از سرگیری برنامه هسته‌یی جنجالی دارند.

هدر نائرت در جمع خبرنگاران گفت: ما این گزارش را دیده‌ایم. وزیر خارجه آمریکا تنها چند روز پیش در سخنرانی خود سیاست ما در قبال رژیم ایران را شرح داد. او در این سخنرانی شفاف گفت رژیم ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و هرگز به‌دنبال بازفرآوری پلوتونیوم نباشد. رژیم ایران نباید راهی به سمت تولید سلاح هسته‌یی داشته باشد.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحولات ایران را رصد می‌کند و ما مطمئن هستیم که این آژانس هر گونه تخلفی را به شورای حکام و هم‌چنین سازمان ملل گزارش می‌دهد.

 

اقدامات آمریکا برای جلوگیری از غنی‌سازی اورانیوم در ایران

هدر نائرت درباره تدابیر آمریکا برای وادار کردن رژیم ایران به خودداری از غنی‌سازی اورانیوم یا توقف برنامه موشکی گفت ما شرایط بهتری داریم... ما اهرم‌های زیادی داریم. به‌عنوان یک ابرقدرت و ابرقدرت اقتصادی می‌توانیم تحریم‌ اعمال کنیم و کشورها می‌توانند انتخاب کنند که با رژیم ایران تجارت نکنند و درآمدهای رژیم ایران که صرف اقدامات مخرب می‌شود، کاهش می‌یابد.

هدرنائرت افزود: اکنون ما در حال رایزنی با متحدان و شرکای خود در سرتاسر جهان هستیم و تیم‌هایی اکنون در مرکز و شرق اروپا حضور دارند که در حال دیدار و گفتگو هستند... همان‌طور که وزیر خارجه آمریکا، مایک پمپئو گفت، باید با هم رایزنی کنیم تا ببینیم چطور می‌توان به‌صورت جمعی با اقدامات مخرب رژیم ایران در اقصی نقاط جهان مقابله کرد.

 

هشدار اروپا نسبت به افزایش تنش در مورد برجام

کشورهای اروپایی نسبت به افزایش تنش در مورد برنامه هسته‌یی رژیم ایران هشدار دادند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: رئیس‌جمهور فرانسه بعد از این‌که تهران طرحی را برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود اعلام کرد، نسبت به خطر «افزایش تنش» در ارتباط با بن‌بست توافق اتمی هشدار داد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفت:‌ رژیم ایران هرگز نباید اجازه داشته باشد به جنگ‌افزار هسته‌یی دست یابد». مایا کوسیانسیک سخنگوی فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اقدامات اخیر رژیم ایران برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی، در «مقطع حساس» کنونی کمکی به اعتمادسازی نمی‌کند.

 

دستور خامنه‌ای برای شروع غنی‌سازی

خامنه‌ای روز ۱۴خرداد ۹۷ در سخنرانی خود بر سر قبرخمینی ضمن اذعان به این‌که برنامه اتمی و غنی‌سازی و برنامه موشکی و دخالتها و جنگ‌افروزیهای منطقه‌یی که آنها را نقطه قوتهای نظام ولایت فقیه توصیف می‌کرد، به مسایل چالش برانگیز برای نظام تبدیل شده است، دستوراتی از روی منبر برای غنی‌سازی بیشتر و«تولید ۱۹۰هزار سو» صادر کرد و در مورد طرحهای پیشنهادی اروپا نیز گفت این خوابها تعبیر نخواهد شد.

 

اعلام آمادگی صالحی برای غنی‌سازی در نظنز

به‌دنبال سخنرانی خامنه‌ای، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم اعلام کرد زیرساخت ایجاد چند هزار سو در نطنز آماده شده است. وی در عین حال بر نیاز رژیم به مذاکره برای حفظ برجام تأکید کرد و گفت هیچ چیزی خلاف برجام انجام نخواهیم داد:

وی گفت: «وقتی که مقام معظم رهبری فرمودند به ۱۹۰هزار سو فرمودند زیرساختهای لازم و آماده‌سازی لازم برای این امر را شروع کنید آنهم در چارچوب برجام نفرمودند که الآن بروید مثلاً به یکباره بخواهید ۱۹۰هزار سو در یک زمان کمی را بسازید... فعلاً ما در چارچوب برجام عمل می‌کنیم هیچ چیزی خلاف برجام انجام نخواهیم داد.

این امکانات بالقوه در آنجا هست که اگر خدایی ناکرده خدایی ناکرده خدایی ناکرده من سه بار میگم اگر برجام فرو ریخت که امیدوارم این اتفاق نیفتد ما دیگه دنبال این‌که دوباره برویم و حالا مثلاً یک سالنی را درست کنیم و فلان اینها دیگه نباشیم... این اصلاً به مفهوم شکست مذاکرات نیست مذاکرات داره پیش میره»

رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم در عین حال اعتراف کرد در طول مذاکرات و اجرای برجام، همزمان با تخریب پلهای پشت سر در برنامه اتمی، رژیم آخوندی مشغول ساختن پلهای دیگری برای فعالیتهای زیرساختی اتمی بوده است.

وی گفت:‌ ما وقتی که در طول گفتگو بودیم مقام معظم رهبری بارها اشاره می‌فرمودند که نمی‌توان به طرف مقابل اعتماد کرد حواستون باشه و به عبارت دیگر ما از این توصیه رهبری این رو استنباط کردیم که ما پل‌های پشت سر را نه این‌که نباید خراب کنیم بلکه پل‌های متعدد دیگری هم بتوانیم ایجاد بکنیم که در صورت برگشتن ما زمان را از دست ندهیم تأکید می‌کنم زمان را از دست ندهیم یعنی اگر قرار شد آنها بدعهدی کردند و ما برگردیم دیگر برگشت ما به وضعیت سابق قبل از برجام نباشد بلکه وضعیت ما و جایگاه ما در جایگاهی به مراتب بالاتر از جایگاه قبل از برجام باشه این‌که زمان رو از دست نداده باشیم البته در چارچوب آن اصولی که گفتم لذا سازمان انرژی اتمی بنا‌ به توصیه مقام معظم رهبری و حمایتهای ریاست محترم جمهوری در طول مذاکرات در دولت یازدهم از ابتدای شروع و آغاز فعالیت دولت یازدهم فعالیتهای زیرساختی وسیعی رو آغاز کرد...

 

اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی رژیم به آژانس برای شروع غنی‌سازی

کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم اعلام کرد طی نامه‌یی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که رژیم آخوندی افزایش ظرفیت‌های لازم برای تولید گاز یو اف ۶ و یو اف ۴ و ساخت مونتاژ کارخانه روتور سانتریفوژ را آغاز می‌کند.

وی گفت: قرار بود ما در چارچوب برجام در انتهای برنامه ۱۵ساله حداقل به ۱۹۰هزار سو غنی‌سازی دست‌یابیم اما با سخنرانی خامنه‌ای باید کارهایی را انجام بدهیم که این روند با سرعت بیشتر و در زمان کوتاهتری به دست آید اما در همکاری ما با آژانس در سطوح پادمانی، پروتکل الحاقی و برجامی تغییر ایجاد نمی‌شود و همه را انجام می‌دهیم.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1ebb679f-e121-487c-86c8-8094e28095e1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات