728 x 90

پژو و سیتروئن فعالیتهای خود در ایران را متوقف می‌کنند

گروه فرانسوی پی.اس.ای فعالیتهای خود را در ایران به‌حالت تعلیق درمی‌آورد
گروه فرانسوی پی.اس.ای فعالیتهای خود را در ایران به‌حالت تعلیق درمی‌آورد

گروه فرانسوی پی.اس.ای سازنده خودروهای پژوه و سیتروئن اعلام کرد فعالیتهای خود را در ایران به‌حالت تعلیق درمی‌آورد. به این ترتیب این گروه به دیگر کمیپانی های بزرگ اروپایی پیوست که به‌دنبال خروج آمریکا از توافق اتمی با رژیم ایران فعالیت خود را در ایران متوقف کرده‌اند.

این گروه خودروسازی فرانسوی روز دوشنبه ۱۴خرداد اعلام کرد شروع به توقف فعالیت مشترک خود با ۲کمپانی ایران خودرو و سایپا کرده است. شرکت خودروسازی پژو – سیتروئن در عین‌حال اعلام کرد به کمک دولت فرانسه در تلاش برای گرفتن معافیت از تحریمهای آمریکا می‌باشد.

روز ۱۸اردیبهشت دونالد ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و به دوائر ذیربط آمریکایی دستور فعال کردن دوباره تحریمهایی که به‌دلیل برجام متوقف شده بودند را صادر کرد. از آن تاریخ تاکنون ۲کمپانی بزرگ فرانسوی یعنی کمپانی نفتی توتال و اینجی فعالیت خود در ایران را متوقف کرده‌اند.

روز ۲۶اردیبهشت کمپانی توتال با صدور بیانیه‌یی رسمی اعلام کرد: «در ۸ ماه مه پرزیدنت دونالد ترامپ تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج از توافق اتمی و اعمال مجدد تحریمهای ایالات متحده که قبل از توافق اتمی اعمال می‌شدند را اعلام کرد. بر این اساس تصمیم و عواقب آن، توتال پروژه پارس جنوبی ۱۱ را ادامه نخواهد داد و باید تمامی عملیات در این رابطه را قبل از ۴نوامبر برچیند».

یک روز بعد اینجی، کمپانی انرژی فرانسه نیز اعلام کرد به قراردادهای مهندسی در ایران تا نوامبر خاتمه می‌دهد.

 

کارشناسان گفتند خروج گروه صنعتی خودروسازی پی.اس.ای از ایران تأثیر چشمگیری بر عملکرد مالی پی.اس.ای نخواهد داشت چرا که معامله با ایران فقط ۱درصد درآمدهای این گروه صنعتی پژو–سیتروئن را تأمین می‌کند. این کمپانی فرانسوی که بعد از توافقنامه اتمی در سال ۹۴ به ایران بازگشت گفت بازگشت به ایران کار بسیار مشکلی بود چرا که بانکها میلی به همکاری در این زمینه نداشتند. اما اکنون با خروج آمریکا از برجام، ادامه کار در ایران غیرممکن شده است. در سال گذشته کمپانی پژو–سیتروئن حدود ۴۴۰هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رسانده بود.

کمپانی رنو که رقیب گروه صنعتی پی.اس.ای محسوب می‌شود و آن نیز سال گذشته فعالیتش را در ایران از سر گرفت در این باره اظهارنظری نکرد. کمپانی فولکس واگن که آن هم از سال گذشته شروع به فروش خودرو در ایران کرده بود گفته است از قوانین بین‌المللی پیروی خواهد کرد.

پی.اس.ای در سال ۹۵ با شرکت ایران خودرو و سایپا توافق کرد تا پژوه ۲۰۰۸ را در محلی در نزدیکی تهران بسازد اما تولید این خودروها به تأخیر افتاد. یک سخنگوی کمپانی پی.اس.ای گفت با این وجود در سال گذشته میلادی این کمپانی ۴۴۰هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رسانده است. رقمی که بازار ایران را به بزرگترین بازار خارجی برای این کمپانی تبدیل کرد. خودروهای به فروش رسیده اکثراً از نوع پژو ۲۰۶ یا خودروهای خانوادگی ۴۰۵ بوده‌‌اند. این گروه صنعتی در مجموع در سال گذشته ۳میلیون و ۶۳۰هزار خود به فروش رسانده بود. این خودروها شامل اپل و واکسل هم می‌شدند.

برخلاف شرکت توتال که سرمایه‌گذاری در بخش نفت ایران را متوقف کرد، شرکت پی.اس.ای حضور چشمگیری در آمریکا ندارد. با این وجود ترجیح داده است که برای در امان ماندن از پیامدهای نقض تحریمهای آمریکا فعالیت خود در ایران را متوقف کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7c07279e-f9e9-44e7-abf0-e776c11ea24a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات