728 x 90

کاهش ۱۲۰درصدی ارزش ریال ایران، افزایش ۲۰تا ۵۰درصدی تورم

کاهش ۱۲۰درصدی ارزش ریال ایران
کاهش ۱۲۰درصدی ارزش ریال ایران

در شش ماه اخیر ارزش پول ملی ۱۲۰درصد کاهش پیدا کرده است.

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی رژیم که رسانه‌های حکومتی از وی با عنوان استاد اقتصاد در دانشگاه خوارزمی نام بردند ضمن اعلا این آمار می‌گوید:‌ تورم تا پایان سال ۹۷ در سناریوی خوشبینانه تا ۲۰٪ و در بدبینانه‌ترین حالت تا ۵۰٪ افزایش خواهد یافت.

وی در مورد ایده حذف صفر گفت: حذف صفر از پول هیچ تأثیری بر متغیرهای کلان اقتصادی هم‌چون تورم ندارد. اگر هنگامی که یک اقتصاد هنوز درگیر بحران است طرح حذف صفر از پول انجام شود نه تنها ذهنیت مثبتی در جامعه ایجاد نمی‌شود بلکه این تصور در میان مردم به وجود می‌آید که اوضاع آشفته است و تأثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین یکی از مهمترین نکات در طرح حذف صفر از پول ملی این است که در زمان آرامش این کار انجام شود نه این‌که در میانه بحران چند صفر از پول حذف شود.

نقش مافیای دولتی

این یک واقعیت است که تحولات سیاسی اخیر و به‌خصوص خروج آمریکا از برجام، خروج شرکتهای خارجی، تاثیرات خاص خود را بر افزایش نرخ ارز گذاشته است، اما یک عامل مهم دیگر، عامل داخلی است که تاثیر آن از عوامل خارجی بسیار بیشتر است که آن‌هم نقش دولت ضدمردمی و مافیای وابسته به آن در بازار ارز است.

یکی از منابع درآمدزا برای دولت ضدمردمی بالا رفتن نرخ ارز است، یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی رژیم اعتراف می‌کند: «افزایش قیمت دلار برای دولت درآمدزا است. دولت این را نمی‌خواهد قبول کند، اما به‌هرحال بخشی از درآمد‌های دولت دلار است و عرضه درآمد‌های دلاری با قیمت آزاد به‌هرحال برای دولت درآمدزا است».

افزایش نرخ ارز به‌دلیل اقتصاد سراسر رانتی حاکمیت پلید آخوندی و دست‌داشتن مافیای دولتی در بازار ارز است و عملاً مردم ایران تاوان این خیانت را می‌دهند.

خبرگزاری حکومتی فارس ۲۴آذر ۹۵ در این باره نوشت: «همه چیز دست خود دولت است و وقتی خود بانک مرکزی به‌عنوان فروشنده دلار، امروز قیمت را ۳۹۱۸تومان اعلام کرده است در بازار آزاد چه توقعی دارید؟ صبح که کرکره‌ها را بالا می‌دهیم دلار یک قیمت است و تا بانکها شروع به کار می‌کنند و قیمت بانک مرکزی اعلام می‌شود، دلار یک قیمت دیگر است. بیایند امتحان کنند و خودشان قیمت را پایین بکشند ببینیم چه کسی جرأت دارد دلار را با این قیمت بفروشد. اکنون در کشور ما هر نوع ارزی برای خودش مافیایی دارد که هر وقت اراده کنند ارز را در بازار جمع‌آوری کرده و با کمبود انتزاعی قیمت را بالا می‌برند و هر وقت بخواهند به‌وفور ارز در بازار عرضه می‌کنند تا قیمتها پایین بیاید».

 

تنگنای معیشتی مردم

واقعیت این است که با توجه به افزایش قیمت ارز و پایین آمدن ارزش پول داخلی، پایین بودن سطح دستمزد و عدم افزایش آن نسبت به نرخ تورم و افزایش قیمتها از یک طرف و از طرف دیگر با توجه به بالارفتن نرخ اقلام مورد نیاز خانواده‌ و... قدرت خرید خانواده‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین تاثیر سوء قیمت ارز در معیشت زندگی مردم و افت قیمت خرید آنها بسیار واقعی است. زیرا وقتی ارزش پول داخلی ۵۰درصد افت می‌کند، به‌معنای این است که کارمند یا کارگری که تا چند وقت پیش یک میلیون تومان حقوق می‌گرفت، الآن ارزش پول او به ۵۰۰هزار تومان رسیده و قدرت خرید آن هم پایین آمده است.

بنابراین در شرایطی که سود برنده اصلی بالارفتن نرخ ارز مافیای دولتی دست‌اندر کار در بازار ارز و عوامل دولت در این بازار هستند، این مردم ایران هستند که باید بیش‌‌ از‌ پیش در تنگنای معیشت قرار بگیرند، در حالی که در حال حاضر بیش از ۸۰درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/21817235-77a5-4d50-a27b-b2327cf45fee"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات