728 x 90

گرانی روزبه‌روز در آستانه عید نوروز

گرانی روزبه‌روز در آستانه عید نوروز
گرانی روزبه‌روز در آستانه عید نوروز

این روزها به‌شکل متناقضی کلمه گرانی رایج‌ترین واژه‌ای شده است که در ایران تحت حاکمیت آخوندها به‌گوش می‌رسد. این روزها مگر چه ویژگی و امتیازی نسبت به روزهای دیگر سال دارند؟: «شب عید».

نگاهی به برخی قیمتها در شب عید در بازار ماهی‌فروشان رشت، به‌خوبی گویای وضعیت گرانی در ایران است.

 

قیمت ماهی شب عید در بازار رشت کیلویی ۵۰تا ۶۵هزار تومان(خبرنگار سایت مجاهد)

قیمت ماهی شب عید در بازار رشت کیلویی ۵۰ تا ۶۵هزار تومان(خبرنگار سایت مجاهد)

 

بنا‌ به گزارش خبرنگار سایت مجاهد از رشت، ماهی(بسته به نوع آن) کیلویی ۵۰ تا ۶۵هزار تومان. تازه این در حالی است که رشت مرکز ماهی می‌باشد. قیمتها در تهران و شهرهای دیگر به‌مراتب بالاتر از این‌هاست. اما قیمت سایر اقلام به گزارش خبرنگار سایت مجاهد:

 

قیمت‌های واقعی برخی اقلام مصرفی موجود در بازار رشت به روایت تصویر

 

بله، شب عید نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. بوی نوروز به مشام می‌رسد. زندگی و حیات دوباره به طبیعت بازمی‌گردد. ایام جشن و شادمانی فرامی‌رسد و… در یک‌کلام موسم زدودن کهنگی و استقبال از طراوت و تازگی است. دور انداختن هر چه کهنه و مندرس و پوسیده و آوردن چیزهای نو و جدید و تازه. خرید میوه و آجیل و شیرینی برای برگزاری جشن و ضیافت و میهمانی…

در اکثر کشورها با فرارسیدن تحویل سال، حکومت و نظام حاکم بر آن کشور شرایطی را ایجاد می‌کنند تا خرید شب عید برای عموم مردم هر چه بیشتر سهل و آسان شود. به همین منظور برای بالا بردن قدرت خرید مردم، تخفیف‌های ویژه و اساسی بر قیمت اکثر کالاها از سوی بازار و مؤسسات و فروشگاهها و مراکز توزیع اجناس اعمال می‌گردد. در بسیاری از کشورها این روز به حراج جمعه معروف است. فلسفه اصلی حراج جمعه تخفیف بر روی تمامی کالاها است. تخفیفی که باعث ترغیب مشتریان برای رفع نیازهای خود با هزینه کمتر در آستانه سال نو است. اکثر شرکتها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاهها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند…

اما در ایران تحت حاکمیت قرون‌وسطایی ولایت فقیه، مردم ستمدیده و دردمند هر روز که به عید نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند،‌ با تورم و گرانی روزافزون مواجه می‌شوند. این را خود کارگزاران و رسانه‌های همین رژیم هم در جنگ باندهای مافیایی درون نظام، برای سبقت در غارت مردم، به آن معترفند. کارگزاران چپاولگری که در ظاهر اشک می‌ریزند، اما کیست که نداند این اشک، اشک تمساح است.

 

چند نمونه از اعتراف‌های ناگزیر در رسانه‌های حکومتی

«به ایام عید نوروز نزدیک می‌شویم، عیدی ما به مردم چیست؟ آیا بالا رفتن سرسام‌آور قیمتها عیدی ما مسئولان است؟ نمی‌شود همه مشکلات را وابسته به مسأله تحریم دانست… چند نفر از همشهریها و هم‌استانی‌هایم خودکشی کردند چه جوابی به خانواده‌هایشان داریم؟ چه جوابی برای دیگر جوانان داریم که تا دیروز فقط گرفتار بیکاری بودند و امروز گرفتار بیکاری و گرانی وحشتناک شده‌اند».[خبرگزاری حکومتی خانه ملت(مجلس ارتجاع) - شادمهر کاظم‌پور- ۱۳ اسفند ۹۷]

«مردم قید خرید برخی از کالا‌های مورد نیاز خود را زده‌اند به‌طوری‌که رکود عجیبی در برخی از این بازار‌ها هم‌چون بازار خشکبار‌، برنج و گوشت حاکم شده است. به‌گفته برخی اصناف هیچ سالی مانند امسال بدون مشتری نبوده است… کالا‌ها از محل تولید تا عرضه گاهی با افزایش قیمت ۱۰ برابری مواجه می‌شوند… هم‌اکنون مغازه‌ها خلوت هستند و انگار نه انگار که در آستانه عید قرار گرفته‌ایم».(روزنامه حکومتی جهان صنعت - ۲۸بهمن ۹۷)

 

افزایش ۱۰برابری اجناس در بازار خشکبار

افزایش ۱۰برابری اجناس در بازار خشکبار

 

«قیمت پوشاک از ابتدای سال مانند دیگر قیمت‌ها در نوسان بوده ولی از ابتدای اسفندماه و نزدیک شدن به پایان سال و عید نوروز، قیمتها به یکباره تغییرات محسوس‌تری داشته و اگر یک شلوار معمولی بچگانه، ماه قبل ۵۰هزار تومان بود… اکنون ۸۰هزار تومان است».(روزنامه حکومتی رسالت - ۱۱ اسفند ۹۷)

«مردم نان ندارند بخورند، ولی برخی دم از شیرینی شب عید می‌زنند… این‌که سبزی‌خوردن به ۱۵هزار تومان برسد قابل‌تحمل نیست… و ربطی به دلار و تحریم ندارد».(خبرگزاری حکومتی ایسنا- ۸اسفند ۹۷)

«امسال سال عجیبی است… هر چه می‌گذرد اوضاع بدتر می‌شود‌. مردم با گرانی‌های بی‌سابقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند… همه از گرانی می‌گویند. سال گذشته در همین مقطع کمتر کسی فکرش را می‌کرد‌، عید ۹۸ پسته ۶۰هزار تومانی کیلویی ۳۰۰هزار تومان شود… با این‌که چیزی به شب عید باقی نمانده اما بازار با توجه به این افزایش قیمتها در رکود به‌سر می‌برد… دیگر نمی‌توان روی خرید آجیل شب عید نیز حسابی باز کرد. حتی قیمت گردو، تخمه، بادام، فندق و حتی نخود و کشمش نیز با گرانی قابل تاملی روبه‌رو شده است… شیرینی به‌عنوان یکی از اقلام مهم شب عید این روزها با قیمت‌های نجومی عرضه می‌شود… بازار این روزها با چنان آشفتگی روبه‌رو ست که مردم را به‌شدت از بابت تأمین کالاها در شب عید نگران کرده است».(جهان صنعت ۲۸بهمن ۹۷)

«مطالبات مزدی کارکنان این بیمارستان که هنوز معوق باقی مانده، بین ۸ الی ۱۱ماه است. ما نه عیدی و پاداش برای سال آینده‌مان را گرفته‌ایم و نه سبد کالای حمایتی‌». (قاسم طاهری ـ ایلنا ۲۸بهمن ۹۷)

 

حال ببینید همان سبد و بسته حمایتی ناداده دولت چطور از سوی یک آخوند حکومتی مورد نقد قرار می‌گیرد:

«انتظار مردم از دولت این نیست که دولت در شب عید بسته‌های حمایتی بدهد، هم‌اکنون در بسیاری از خانواده‌ها ۲ یا ۳نفر بی‌کار هستند».(آخوند محمد هاشمی محمد سعیدی امام جمعه ارومیه - خبرگزاری فارس ۱۲اسفند ۹۷)

یعنی همان بسته‌های حمایتی ناداده دولت به مردم هم این آخوند حکومتی علناً به دولت ایراد و خرده می‌گیرد که «چرا می‌خواهی به مردم شب عیدی بسته‌های حمایتی بدهی»؟! چون می‌ترسد با دادن بسته حمایتی به مردم، از میزان غارت او کاسته شود.

اما یک امام جمعه دیگر پا را فراتر گذاشته و رو دست امام جمعه ارومیه بلند شد و با شیادی با زدن سنگ افراد بی‌بضاعت به سینه گفت: «اصلاً مردم چرا باید عید بگیرند که با گرانی مواجه شوند»؟!

«طه‌محمدی امام جمعه همدان‌ از مردم خواست عید امسال را ساده برگزار کنند و تشریفات [مراسم عید] را کنار بگذارند تا افراد کم‌بضاعت هم عید داشته باشند».(خبرگزاری فارس ۱۲اسفند ۹۷)

یک رسانه حکومتی نیز در جنگ گرگ‌های درون نظام با اشاره به استاندار دزد تهران که گفته بود: «اگر مردم قبول کنند که تکدی‌گری عملی زشت است و در دین اسلام هم نکوهیده شده و به متکدیان کمک نکنند، قطعاً حل این معضل بسیار سریع‌تر و آسان‌تر انجام خواهد شد» نوشته است: «متوجه شدید پدیده زشت تکدی‌گری چطوری حذف می‌شود؟ با کمک نکردن مردم به گداها. حالا اگر گفتید چطوری می‌شود مشکل گرانی را حل کرد»؟ و با طنز و به سخره گرفتن استاندار جواب می‌دهد: «مردم باید سفره شب عید را لغو کنند و خودشان را بزنند به آن راه! اگر مردم به سفره شب عید مراجعه نکنند، قطعاً مشکل گرانی را حس نمی‌کنند چون خریدی نمی‌کنند که گرانی‌اش را حس کنند».(جهان صنعت ۲۸بهمن ۹۷)

آری، نظام عقب‌افتاده و حکومت جهل و جنایت و دیکتاتوری قرون‌وسطایی آخوندی با هر چه جشن و عید و شادی و شادمانی است، ستیزه و دشمنی دارد. حکومت پلید ولایت فقیه گرچه می‌خواهد کمر مردم مظلوم و ستمدیده میهن را در زیر فشار بار طاقت‌فرسای گرانی خم کند، اما کمر آنان راست‌قامت‌تر از همیشه در برابر ظالم قد علم کرده است. این راست‌قامتی هم‌اکنون در آتش شعله‌های سرکش کانون‌های شورشی پیداست. باشد تا آینده‌ای نه‌چندان دور، ارتش آزادی پایه‌های لرزان و پوسیده استبداد آخوندی را برکند و آبادی و آزادی و خیر و برکت را به میهن به ارمغان آورد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/573cb8a8-33ab-473a-89e0-e9e3fce03ce0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات